۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۸, جمعه

دراویش در ایران چگونه زندگی میکنند



سلسله نعمت الهی یکی از طریقت های تصوف است که توسط نوردین شاه نعمت الله ولی در قرن هشتم هجری ایجاد شده است 
پیروان شاه نعمت الله ولی وی را دارای اجتهاد نظری و اجتهاد عملی میدانند و دلایل آن به شرح زیر است 

اجتهاد نظری :نعمت الله ولی برای اینکه مساله وحدت وجود را بیان کند ،وجود را به دریایی تشبیه میکند و مظاهر آن را امواج و 
حبابهای آن را دریا میداند که در حقیقت آب ند .شاه میگویید :حقیقت وجود مانند نقطه ای است و دایره ای که از حرکت آن پیدا میشود 
نمودار مظاهر وجود است که اگر چه ظاهرا وجودی دارد اما حقیقت آن وجود اعتباری است .نیز مانند الف که از نقطه پیدا میشود 
و در وجودشان ظاهری میباشد.
اجتهاد عملی 
1 منع پیروان مکتب خود از بیکاری و گوشه نشینی 
2 مریدان را از داشتن لباس مخصوص فقر نهی می نمود 
3 پیروان خود را به شادی و شادمانی سوق داد 
4 نعمت الله ولی تصوف را امری انحصاری نمیدانست و هر که را طالب مکتب توحید میدید الفبای محبت می آموخت 
5 نعمت الله ولی با تمام ملل و سلاسل فقری آن زمان با کمال محبت سلوک می نمود. 
اساس تصوف سلسله نعمت الهی بر پنج چیز است :ذکر ،فکر محاسبه مراقبه و ورود .
پیران سلسله نعمت الهی پس از بازگشت به ایران 
جواد نوربخش (نور علیشاه کرمانی )در نوزدهم آذر 1305 در شهر کرمان به دنیا آمد جواد نور بخش تلاش زیادی جهت احیای 
تفکرات شاه نعمت الله ولی انجام داد .جواد نوربخش در زمان حیات خود در سال 1369 خورشیدی فرزندش علیرضا را با لقب 
رضا علیشاه را رسماً جانشین خود انتخاب و معرفی کرد .
در حال حاظر علاوه بر رهروان طریقت نعمت الهی دو گروه معروف در ایران گنابادی و صفایی نیز خود را نعمت الهی میخوانند 
و نسبت سلسله خود را به نعمت الله ولی میرسانند .

حکومت جمهوری اسلامی در طول چند دهه اخیر با برخوردهای امنیتی و قضایی سعی بر جلوگیری از فعالیت‌های پیروان 
سایر ادیان و فرقه های مذهبی دارد چرا که حاکمان ایران با تکیه ب. دستورات فقهی که فقها از اسلام روایت میکنند هیچ 
فرقه و یا مذهبی را قبول ندارند اگر چه در قانون اساسی خود ایران اکثر مذاهب به رسمیت شناخته شده و احترام به سایر 
ادیان و مذاهب توصیه شده است ،ولی متاسفانه در عمل اینگونه نمی باشد 
دراویش گنابادی جمعیتی چند ملیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل میشوند که سبک متفاوتی با تشیع رهبران 
جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح برابری و البته غیر سیاسی میدانند اما به دلیل اعتقادات خود توسط مامورین حکومت تحت فشارهای غیر قانونی قرار دارند.
حکومت ایران بر خلاف تعهدات بین المللي خود در زمینه میثاق و حقوق مدنی سیاسی و موازین حقوق بشر از جمله حق ازادی مذاهب را زیر پا گذاشته و با دراویش برخورد امنیتی انجام میدهند
که از جمله میشود اشاره کرد به برخی از این فشارها .
تخريب حسینیه های دراویش در شهرهای مختلف که به طور نمونه در شهر قم در جریان تخریب تخریب حسینیه 400 درویش زخمی و 2000 تن بازداشت شدند
احکام سنگین برای دراویش گنابادی از 4 سال حبس تا 2 سال و پرداخت دیه محکوم شدند این احکام بخاطر درگیری طلاب و بسیجی ها با دراویش که منجر به کشته شدن یک درویش جوان شده و در پی آن 35 تن از دراویش بازداشت شدند و با اتهامات اخلال در نظم عمومی و مشارکت در درگیری متهم شدند که در واقع شروع کننده این نزاع خود پرسنل بسیج و روحانیون بودند که هیچگونه مورد بازخواست و یا مواخذه قرار گرفته نشدند
اعتصاب غذای دراویش در زندان :
دراویش محبوس در زندانهای اوین تهران و نظام شیراز در راستای این اعتصاب خواهان برداشته شدن نگاه امنیتی به آنها بوده و اجازه دادن برای حق حیات و آزادی اهل طریقت در چهار چوب قانونی میباشند .
وکلای دراویش نیز همچون دیگر وکلای مدافع حقوق بشر و متهمین سیاسی تحت عناوین جعلی جمهوری اسلامی مثل اقدام علیه امنیت ملیبازداشت و محاکمه میشوند

گزارش احمد شهید در حمایت از دراویش 
او در گزارش خود وضعیت 9 درویش محبوس در زندانهای اوین تهران و نظام شیراز و همچنین حمله ور شدن پلیس به دراویش در مقابل 
دادستانی تهران واکنش نشان داد .
اقلیتهای مذهبی به رسمیت شناخته شده هم در نقض حق کار خویش مصون نیستند تاکید کرده است 
از سال 2005 حداقل 37 تن از دراویش گنابادی از کار اخراج و یا موفق به اخذ مشاغل دولتی نشده اند و یا تقاضای آنان برای اخذ مجوزهای حرفه ای به دلیل تعلقات مذهبی آنان رد شده است در یک مورد مقامات علی معظمی فر را به دلیل برگزاری تجمعات مذهبی در منزلش از شغلی در کمیته امداد امام خمینی در استان سمنان داشت اخراج کردند
مسولان ایران بارها به دروغ اعلام کردند در ایران هیچکس به خاطر درویش بودن زندانی یا بیکار نشده و گزارش های حقوق بشری با موضوع اخراج دراویش از م شاغلان کذب محض است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر