۱۳۹۴ خرداد ۴, دوشنبه

گزارش ماهانه وضعیت حقوق بشر جامعه بهایی ایران در فروردین و اردیبهشت ماه 94

گزارش ماهانه وضعیت حقوق بشر جامعه بهایی ایران در فروردین و اردیبهشت ماه 94
خبرگزاری بهایی نیوز گزارش تکمیلی خود را درخصوص وضعیت ماهانه حقوق بشر جامعه بهایی ایران در دو دوره زمانی فروردین و اردیبهشت ماه منتشر می کند. این گزارش شامل فشارها و نقض حقوق بشر و همچنین مسایل موجود در خصوص جامعه بهایی ایران خواهدبود. این گزارشات به صورت مداوم و به شکل آمار از سوی خبرگزاری بهایی نیوز منتشر خواهد شد.
۱-ایمان رشیدی و شبنم متحد دوتن از شهروندان بهایی ساکن یزد در سومین روز فروردین ۱۳۹۴ جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به زندان یزد منتقل شدند.ایمان رشیدی و شبنم متحد به اتخام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت در تشکیلات جامعه بهایی محاکمه و به حبس محکوم شده اند
2.دیگر شهروند بهایی ساکن شهر یزد مهران اسلامی به دلیل آغاز محکومیت خود که پیشتر به همراه بیست تن از شهروندان بهایی بازداشت و به یک سال زندان محاکمه شده بود. به زندان یزد منتقل شد.
3.ممانعت از تدفین یکی از شهروندان بهایی در تبریز، ماموران امنیتی جسدمتوفی را بدون اطلاع خانواده و انجام مراسم مذهبی در شهری به دور از محل سکونت خانواده متوفی (در شهرستان میاندوآب ) به خاک سپردند.(پیشتر نیز چند تن از دیگر شهروندان بهایی اجازه دفن خویشاوندان خود را نداشتند).
4.فرحناز میثاقیان دیگرشهروند بهایى ساکن یزد پس از سه شهروند بهایی دیگر که در فروردین ماه امسال به زندان منتقل شده بودند جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به زندان یزد منتقل شد.
5.در اواسط فروردین ماه نیروهای امنیتی همدان با یورش به منازل شهروندان بهایی نه تن از شهروند بهایی را به نام های فریده ایوبی، شاهین راشدى، عاطفه زاهدى، رومینا طبیبى، مینا همتى و پروانه ایوبى حمید آذرنوش، مسعود آذرنوش فتانه مشتاق.بازداشت کردند و به مکانی نا معلوم انتقال دادند .بنا بر اطلاع کمپین نه به آزار زندان هموطنان بهایی هفت تن از این شهروندان بهایی پس از نزدیک به یک ماه با وثیقه آزاد شدند اما 2 تن از شهروند بهایی به نام فریده فتانه مشتاق و فریده ایوبی پس از چند روز از ازادی هفت تن از شهروندان بهایی با قرار وثیقه آزاد شدند.
6-آزادی سه تن از اساتید دانشگاه بهائیان پس از چهارسال زندان. رامین زیبایی ، فرهاد صدقی و محمود بادوام از جمله اساتیدی بودند که چهار سال پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به چهار سال زندان محکوم شده بودند.ماموران امنیتی در تاریخ 1خرداد سال 1390 با یورش به منزل چندین شهروند بهایی در چهار استان تعدادی از اساتید دانشگاه بهائیان بازداشت کردند. در این بازداشت ها صدف ثابتیان ، نوید اسدی و امیر هوشگ امیرتبار نیز بازداشت شده بودند.
7- پلمپ کسب و کار شهروندان بهایی در کرمان. 12تن ا شهروندان بهایی در شهر رفسنجان به دلیل تعطیل کردن کسب و کار خود در تعطیلات آئین بهایی با پلمپ محل کارهایشان روبرو شدند. پیشتر در آبان ماه سال گذشته نزدیک به 80 محل کسب بهائیان در شهرهای جیرفت، کرمان و رفسنجان به دلیل تعطیلی مذهبی در ایام عید رضوان با پلمپ روبرو شده بودند.
8- محاکمه سه تن از شهروندان بهایی در گرگان. سه تن از شهروندان بهایی ساکن گرگان در تاریخ پنج اردیبهشت ماه در شهر گنبد کاووس محاکمه شدند. هنا عقیقیان ، بیتا هدایتی و کوشک باغی در ادامه بازداشت وسرکوب گسترده بهائیان در سال 1391 در گرگان و گنبد کاووس محاکمه شده اند.پیشتر دیگر بهائیان ساکن گرگان و گنبد کاووس که در پاییز سال 1391 بازداشت شده بودند در گروه های سه تا چهار نفره محاکمه شده بودند.
9- روحا ایمانی شهروند بهایی ساکن کرمان پس ازتفتیش و بازداشت از سوی ماموران امنیتی به اداره اطلاعات یزد منتقل شد. ماموران امنیتی با یورش و برخورد فیزیکی وارد منزل خانم ایمانی شدند . این ماموران خود را نیروهای وزارت اطلاعات معرفی کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر