۱۳۹۵ آذر ۱۳, شنبه

فروش کلیه جوان ایرانی به یک پیرمرد ۷۸ساله امریکایی دنیایی را تکان داد


فروش کلیه جوان ایرانی به یک پیرمرد ۷۸ساله امریکایی دنیایی را تکان داد
موج پیوند کلیه پرحاشیه پیرمرد ۷۸ساله امریکایی از یک جوان ۲۳ ساله ایرانی در یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران به رسانه‌های امریکایی هم رسید و خبرساز شد.
وجود بازار خرید و فروش کلیه که قیمتش را مرگ تعیین می‌کند موجب شده نام ایران هم در کنار کشورهایی مانند مصر و فیلیپین که خرید و فروش کلیه انجام می‌دهند، آورده شود.
حالا دیگر آوازه آگهی‌های «فروش فوری کلیه» به آن سوی مرزها هم رسیده است. هفته اول آبان موج پیوند پرحاشیه پیرمرد ۷۸  ساله مقیم امریکا در یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران به رسانه‌های امریکایی هم رسید. خبر این بود: «مردی ۷۸ساله با پرداخت ۷ هزار دلار به جوان ۲۳ساله ایرانی در این کشور پیوند کلیه انجام داده و با وضع جسمانی بسیار بدی بعد از پیوند کلیه به امریکا مراجعه کرده است.»
کمی بعد از اعلام این خبر پروفسور «گابریل دانویچ» استاد دانشگاه «یوسی ال ای» امریکا به رئیس انجمن پیوند اعضای خاورمیانه نامه نوشت و نسبت به این گونه پیوندها اعتراض کرد. او گفته بود: «وضعیت خرید و فروش کلیه در ایران نابسامان است و اینکه چرا این پیرمرد از فرزندانش کلیه نگرفته است؟»
در ادامه دکتر «علی ملک حسینی» رئیس انجمن پیوند خاورمیانه هم در واکنش به این نامه اعلام کرد: «خرید و فروش کلیه با افراد غریبه کاری کثیف و غیرانسانی است و حتی در کشورهایی مانند هند و پاکستان هم ممنوع شده است.» او این را هم گفته بود که در بین هزاران نفر فروشنده کلیه در کشور یک نفر ثروتمند هم نبوده بلکه همگی افراد فقیری بودند که از فشار فقر و از سر ناچاری کلیه‌شان را فروخته‌اند و بی تردید اهدای کلیه نکرده‌اند.مسئولان باید هر چه سریعتر به فکر چاره‌ای اساسی برای حل این مشکلات که با آبروی کشور ارتباط مستقیمی دارد، باشند به همین خاطر در حال نوشتن نامه‌ای به وزیر بهداشت هستیم تا هر چه زودتر نسبت به تهیه لایحه‌ای برای وضع قانون منع خرید و فروش کلیه به غریبه‌ها اقدام کنند.»
آنطورکه پیرمرد ۷۸ ساله‌ای ایرانی مقیم امریکا در مصاحبه با رسانه‌های امریکایی اعلام کرده، وی در امریکا به دنبال پیوند کلیه بوده و پزشکان آنجا به وی گفته بودند یا باید در فهرست انتظار پیوند کلیه از مرگ مغزی بماند و یا اینکه از یکی از دو فرزند پسرش کلیه بگیرد. اما وی راه سومی را به‌واسطه داشتن شناسنامه ایرانی و نبود ممنوعیت خرید و فروش کلیه در ایران انتخاب کرده است. او همچنین در مصاحبه‌اش از جوانانی که در ایران از سر فقرو ناچاری صف کشیده بودند تا به وی کلیه دهند سخن گفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر