جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵
|
اشاره: «توهین به مقدسات» اتهامی است که قضات دادگاههای انقلاب اسلامی در ایران بارها بدان متوسل شده اند و نویسندگان، خبرنگاران بیشترین افرادی هستند که با این اتهام راهی زندان شده اند. بار ها دیده شده است که خبرنگاری در یک نشریه بدون قصد توهین، مطلبی انتقادی خلاف باورهای حاکمان جمهوری اسلامی منتشر کرده و پس از آن با اتهام های گوناگونی از جمله «توهین به مقدسات» مواجه گردیده و توسط نهادهای امنیتی و قضایی با حکم های غیرعادلانه راهی زندان شده است، از سوی دیگر نشریه ای که در آن قلم زده است با تکیه بر قوانین و سلایق نا متعارف حاکمان اسلامی توقیف و صدها تن از خانواده مطبوعات بی کار و سرگردان شده اند، ستمی که تا این لحظه پایانی نداشته است.
اتهام «توهین به مقدسات» از یک سو به دلیل بافت مذهبی حاکم بر جامعه و از سوی دیگر به دلیل وجود ابهامات قانونی، مورد علاقه برخی از قضات قرار گرفته است.
نوشتار پیش رو به مواد قانونی مربوط به اتهام «توهین به مقدسات» و قانون مطبوعات پس از انقلاب ۵۷، مروری به تاریخچه صدور حکم برای این اتهام، مرور چند پرونده جنجالی و در نهایت نگاهی نیز به قوانین و اسناد بینالمللی و حکومت اسلامی ایران دارد.
قانون مجازات اسلامی در رابطه با توهین به مقدسات
براساس ماده ۵۱۳ قانون «مجازات اسلامی»؛ «هرکس به مقدسات اسلام و یا هریک از انبیای عظام یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام میشود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»
و همچنین بر طبق ماده ۲۶ قانون مطبوعات؛ «هر کس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن اهانت کند، در صورتی که به ارتداد منجر شود حکم ارتداد در حق وی صادر و اجرا و اگر به ارتداد نیانجامد، طبق نظر حاکم شرع براساس قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد.»
همانطور که از متن مواد قانونی پیدا است، «اگر توهین به حدی باشد که فرد را از دین خارج کند»، وی مرتد فرض شده و به اعدام محکوم خواهد شد؛ اما اگر به حد ارتداد نرسد، مجازات حبس شامل توهینکننده خواهد شد. همچنین «توهین به مقدسات» در یک نشریه میتواند باعث توقیف و لغو مجوز آن نشریه شود.
موارد قابل توجه توهین به مقدسات و ارتداد در ایران
از زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، بسیاری از افراد به ارتداد متهم شدهاند. اما در اکثر قریب به اتفاق این موارد متهمین به ارتداد به جرایم مربوط به امنیت ملی از قبیل «محاربه با خدا و رسول» نیز متهم شده بودند. از آنجا که این متهمین در طی محاکمات شتابزده مورد دادرسی قرار گرفته و به سرعت اعدام شدند، موضوع ارتداد در مراحل دادرسی این افراد، به طور جدی مورد بحث و گفتگو قرار نگرفت؛ بلکه اتهام «ارتداد و سبالنبی» (توهین به مقدسات) نیز در میان یک فهرست بلندبالای اتهامات علیه این افراد ظاهر شده بود.
در سال ۱۳۶۷، «روحالله خمینی» فتوایی صادر کرد که زمینه را برای قتلعام هزاران زندانی سیاسی مهیا نمود. این فتوا «توهین به مقدسات و ارتداد» را به عنوان یکی از دلایل اعدام اعضای «سازمان مجاهدین خلق ایران» عنوان کرد. اعضای گروههای مارکسیستی مخالف نیز در طی کشتارهای سال ۱۳۶۷ اعدام شدند.
گفته شده از زندانیان چپگرا میپرسیدند آیا مسلمان هستند؟ آیا به پیامبر اعتقاد دارند؟ آیا نماز میخوانند و آیا جمهوری اسلامی را قبول دارند؟ هزاران زندانی که پاسخ منفی دادند، اعدام شدند.
توقیف نشریهها، ممنوعالقلم کردن و حبسهای طولانی برای روزنامهنگاران
در سه دهه اخیر روزنامهها و مجلات بسیاری در ایران توقیف شدهاند؛ روزنامهنگاران زیادی بیکار، بازجویی و حتی محکوم به حبسهای طولانی شدهاند و یا زیر فشار مسوولان دولتی و نهادهای امنیتی مجبور به خروج از کشور شدهاند؛ اما در صورت تصویب این طرح، فشار بر روزنامهنگاران در ایران بیشتر از آنچه تاکنون بوده، تحمیل خواهد شد.
در «قانون مطبوعات» پس از انقلاب نیز بحثهای پیرامون «توهین به مقدسات» پیگیری شد. در ماده ۲۰ «قانون مطبوعات» مصوب سال ۱۳۵۸، بیان شده بود؛ «هرکس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن یا سایر مذاهب رسمی کشور اهانت کند، به شش ماه تا ۲ سال حبس جنحهای محکوم میشود.»
بند ۷ ماده ۶ «قانون مطبوعات» سال ۱۳۴۶ (اصلاحی ۷۹)، نیز به این موضوع پرداخته بود و درحال حاضر نیز ماده ۲۶ «قانون مطبوعات» سال ۱۳۶۴ (اصلاحی ۷۹) مقرر داشته: «هرکس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن اهانت کند، در صورتی که به ارتداد منجر شود حکم ارتداد درحق وی صادر و اجرا به ارتداد نیانجامد طبق نظر حاکم شرع براساس قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد.»
«حمید رسایی»، نماینده «مجلس شورای اسلامی»، پس از پنج روز توقیف روزنامه «مردم امروز» در دوم بهمنماه ۱۳۹۳، از تهیه «طرح دو فوریتی» در مجلس خبر داد که براساس آن وزارت ارشاد ملزم به ممنوعالقلم کردن برخی از اهالی مطبوعات میشود. این نماینده مجلس دلیل تهیه این طرح را جلوگیری از «توهین به مقدسات» از سوی برخی روزنامهنگاران عنوان کرده است.
«حمید رسایی» گفت: «ما در حال تهیه طرحی دو فوریتی هستیم که وزارت ارشاد را ملزم میکند که در صورت توقیف چند باره رسانه در اختیار یک فرد به دلیل توهین به مقدسات، از فعالیت آن فرد در حوزه مطبوعاتی و قبول مسوولیت وی در این حوزه جلوگیری شود.»
پروندههای جنجالی
«سهیل عربی» در آبانماه سال ۱۳۹۲، توسط ماموران امنیتی «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» همراه با همسرش «نسرین نعیمی»، بازداشت شد. خانم «نعیمی» چند ساعت بعد آزاد شد.
آقای «عربی» «هشت صفحه فیسبوکی به نامهای مختلف» داشته که به دلیل نوشتههایش در آن صفحات، به چند اتهام از جمله «توهین به ائمه اطهار و پیامبر» متهم شده است.
وی روز هشتم شهریورماه ۱۳۹۳، در شعبه ۷۶ «دادگاه کیفری استان تهران» به ریاست «قاضی سیامک مدیر خراسانی» به اعدام محکوم شده بود.
«محسن امیراصلانی زنجانی» (زاده ۱۳۵۶ - درگذشت ۲ مهرماه ۱۳۹۳ زندان گوهردشت کرج) زندانی عقیدتی بود که به دلیل «تفسیر متفاوت از قرآن، بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به یونس نبی»، به مجازات اعدام محکوم و در ۲ مهرماه در زندان «رجاییشهر کرج» اعدام شد.
این حکم که دو بار لغو شده بود، سرانجام با تایید «رییس قوه قضائیه» اجرا شد. پیکر او در آرامگاه «بهشت سکینه کرج» به خانوادهاش تحویل داده شد. «محسن امیراصلانی»، ۳۷ ساله، متاهل و دارای یک فرزند ۲ ساله بود.
قوانین و اسناد بینالمللی و حکومت اسلامی ایران
ماده ٣ «اعلامیه جهانى حقوق بشر»، مصوبه ١٠ دسامبر ١٩۴٨ و ماده ۶ «میثاق بینالمللى حقوق سیاسى و مدنى» راجع به «مطلوبیت و اعتقاد راسخ نسبت به الغای مجازات مرگ»، و با اعتقاد به اینکه «هر اقدامى در لغو مجازات مرگ به مثابه استمرار در بهرهمند شدن از حق زندگى است.» «جمهورى اسلامى ایران» از سال ١۹۷۶، به «میثاق بینالمللى حقوق مدنى و سیاسى» ملحق شده است.
منابع:
اسناد حقوق بشر
ایران وایر
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران
بنیاد عبدالرحمان برومند
اتهام «توهین به مقدسات» از یک سو به دلیل بافت مذهبی حاکم بر جامعه و از سوی دیگر به دلیل وجود ابهامات قانونی، مورد علاقه برخی از قضات قرار گرفته است.
نوشتار پیش رو به مواد قانونی مربوط به اتهام «توهین به مقدسات» و قانون مطبوعات پس از انقلاب ۵۷، مروری به تاریخچه صدور حکم برای این اتهام، مرور چند پرونده جنجالی و در نهایت نگاهی نیز به قوانین و اسناد بینالمللی و حکومت اسلامی ایران دارد.
قانون مجازات اسلامی در رابطه با توهین به مقدسات
براساس ماده ۵۱۳ قانون «مجازات اسلامی»؛ «هرکس به مقدسات اسلام و یا هریک از انبیای عظام یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام میشود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»
و همچنین بر طبق ماده ۲۶ قانون مطبوعات؛ «هر کس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن اهانت کند، در صورتی که به ارتداد منجر شود حکم ارتداد در حق وی صادر و اجرا و اگر به ارتداد نیانجامد، طبق نظر حاکم شرع براساس قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد.»
همانطور که از متن مواد قانونی پیدا است، «اگر توهین به حدی باشد که فرد را از دین خارج کند»، وی مرتد فرض شده و به اعدام محکوم خواهد شد؛ اما اگر به حد ارتداد نرسد، مجازات حبس شامل توهینکننده خواهد شد. همچنین «توهین به مقدسات» در یک نشریه میتواند باعث توقیف و لغو مجوز آن نشریه شود.
موارد قابل توجه توهین به مقدسات و ارتداد در ایران
از زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، بسیاری از افراد به ارتداد متهم شدهاند. اما در اکثر قریب به اتفاق این موارد متهمین به ارتداد به جرایم مربوط به امنیت ملی از قبیل «محاربه با خدا و رسول» نیز متهم شده بودند. از آنجا که این متهمین در طی محاکمات شتابزده مورد دادرسی قرار گرفته و به سرعت اعدام شدند، موضوع ارتداد در مراحل دادرسی این افراد، به طور جدی مورد بحث و گفتگو قرار نگرفت؛ بلکه اتهام «ارتداد و سبالنبی» (توهین به مقدسات) نیز در میان یک فهرست بلندبالای اتهامات علیه این افراد ظاهر شده بود.
در سال ۱۳۶۷، «روحالله خمینی» فتوایی صادر کرد که زمینه را برای قتلعام هزاران زندانی سیاسی مهیا نمود. این فتوا «توهین به مقدسات و ارتداد» را به عنوان یکی از دلایل اعدام اعضای «سازمان مجاهدین خلق ایران» عنوان کرد. اعضای گروههای مارکسیستی مخالف نیز در طی کشتارهای سال ۱۳۶۷ اعدام شدند.
گفته شده از زندانیان چپگرا میپرسیدند آیا مسلمان هستند؟ آیا به پیامبر اعتقاد دارند؟ آیا نماز میخوانند و آیا جمهوری اسلامی را قبول دارند؟ هزاران زندانی که پاسخ منفی دادند، اعدام شدند.
توقیف نشریهها، ممنوعالقلم کردن و حبسهای طولانی برای روزنامهنگاران
در سه دهه اخیر روزنامهها و مجلات بسیاری در ایران توقیف شدهاند؛ روزنامهنگاران زیادی بیکار، بازجویی و حتی محکوم به حبسهای طولانی شدهاند و یا زیر فشار مسوولان دولتی و نهادهای امنیتی مجبور به خروج از کشور شدهاند؛ اما در صورت تصویب این طرح، فشار بر روزنامهنگاران در ایران بیشتر از آنچه تاکنون بوده، تحمیل خواهد شد.
در «قانون مطبوعات» پس از انقلاب نیز بحثهای پیرامون «توهین به مقدسات» پیگیری شد. در ماده ۲۰ «قانون مطبوعات» مصوب سال ۱۳۵۸، بیان شده بود؛ «هرکس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن یا سایر مذاهب رسمی کشور اهانت کند، به شش ماه تا ۲ سال حبس جنحهای محکوم میشود.»
بند ۷ ماده ۶ «قانون مطبوعات» سال ۱۳۴۶ (اصلاحی ۷۹)، نیز به این موضوع پرداخته بود و درحال حاضر نیز ماده ۲۶ «قانون مطبوعات» سال ۱۳۶۴ (اصلاحی ۷۹) مقرر داشته: «هرکس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن اهانت کند، در صورتی که به ارتداد منجر شود حکم ارتداد درحق وی صادر و اجرا به ارتداد نیانجامد طبق نظر حاکم شرع براساس قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد.»
«حمید رسایی»، نماینده «مجلس شورای اسلامی»، پس از پنج روز توقیف روزنامه «مردم امروز» در دوم بهمنماه ۱۳۹۳، از تهیه «طرح دو فوریتی» در مجلس خبر داد که براساس آن وزارت ارشاد ملزم به ممنوعالقلم کردن برخی از اهالی مطبوعات میشود. این نماینده مجلس دلیل تهیه این طرح را جلوگیری از «توهین به مقدسات» از سوی برخی روزنامهنگاران عنوان کرده است.
«حمید رسایی» گفت: «ما در حال تهیه طرحی دو فوریتی هستیم که وزارت ارشاد را ملزم میکند که در صورت توقیف چند باره رسانه در اختیار یک فرد به دلیل توهین به مقدسات، از فعالیت آن فرد در حوزه مطبوعاتی و قبول مسوولیت وی در این حوزه جلوگیری شود.»
پروندههای جنجالی
«سهیل عربی» در آبانماه سال ۱۳۹۲، توسط ماموران امنیتی «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» همراه با همسرش «نسرین نعیمی»، بازداشت شد. خانم «نعیمی» چند ساعت بعد آزاد شد.
آقای «عربی» «هشت صفحه فیسبوکی به نامهای مختلف» داشته که به دلیل نوشتههایش در آن صفحات، به چند اتهام از جمله «توهین به ائمه اطهار و پیامبر» متهم شده است.
وی روز هشتم شهریورماه ۱۳۹۳، در شعبه ۷۶ «دادگاه کیفری استان تهران» به ریاست «قاضی سیامک مدیر خراسانی» به اعدام محکوم شده بود.
«محسن امیراصلانی زنجانی» (زاده ۱۳۵۶ - درگذشت ۲ مهرماه ۱۳۹۳ زندان گوهردشت کرج) زندانی عقیدتی بود که به دلیل «تفسیر متفاوت از قرآن، بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به یونس نبی»، به مجازات اعدام محکوم و در ۲ مهرماه در زندان «رجاییشهر کرج» اعدام شد.
این حکم که دو بار لغو شده بود، سرانجام با تایید «رییس قوه قضائیه» اجرا شد. پیکر او در آرامگاه «بهشت سکینه کرج» به خانوادهاش تحویل داده شد. «محسن امیراصلانی»، ۳۷ ساله، متاهل و دارای یک فرزند ۲ ساله بود.
قوانین و اسناد بینالمللی و حکومت اسلامی ایران
ماده ٣ «اعلامیه جهانى حقوق بشر»، مصوبه ١٠ دسامبر ١٩۴٨ و ماده ۶ «میثاق بینالمللى حقوق سیاسى و مدنى» راجع به «مطلوبیت و اعتقاد راسخ نسبت به الغای مجازات مرگ»، و با اعتقاد به اینکه «هر اقدامى در لغو مجازات مرگ به مثابه استمرار در بهرهمند شدن از حق زندگى است.» «جمهورى اسلامى ایران» از سال ١۹۷۶، به «میثاق بینالمللى حقوق مدنى و سیاسى» ملحق شده است.
منابع:
اسناد حقوق بشر
ایران وایر
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران
بنیاد عبدالرحمان برومند
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر