۱۳۹۵ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

جلالی زاده؛ بگذارید اهل سنت در مسایل مذهبی خودشان آزاد باشند



جلال جلالی زاده، استاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس در واکنش به اعمال محدودیتهای جدید بر اهل سنت استان کردستان در اجرای مناسک مذهبی خود با انتشار نامه ای سرگشاده خواهان پایان دادن به این رویه شد.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۲۹ فروردین ماه خبرگزاری هرانا با انتشار سندی از اعمال محدودیت مضاعف بر جامعه اهل سنت کردستان خبر داده بود. بنا بر این گزارش طی بخشنامه ادارات اوقاف شهرستان‌های استان کردستان، هیئت امنای مساجد حق هیچ گونه عزل و نصب پیش‌نماز و یا برگزاری کلاس قرآن بدون تایید مرکز بزرگ اسلامی را ندارند. مرکز بزرگ اسلامی که مسئول رسیدگی به امور مذهبی اهل سنت است نهادی وابسته به حکومت است که زیر نظر نمایندگان ولی فقیه که رهبری شیعه است فعالیت میکند.
دکتر جلالی زاده استاد دانشگاه تهران، دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد و مدیر مسئول سابق هفته نامه سیروان در واکنش به محتوای این سند با نگارش نامه ای سرگشاده مراتب اعتراض خود را اعلام داشت و خواستار پایان دادن به محدودیت های مضاعف قانونی بر جامعه اهل سنت شد. متن کامل این نامه عینا در پی می آید؛
اخیرا نامه ای از سوی نمایندگی اوقاف در شهرستان دهگلان خطاب به هیات امنای مساجد در ارتباط با تعیین امام جماعت و برگزاری کلاس های قرآن در گروه های مجازی منتشر شده که نمی توان جز اظهار تاسف و تحسر برای چنین روزگاری که جبرا درآن زندگی می کنیم و برای چنین مردمی که از ساده ترین حقوق مذهبی خود محرومند و نیز برای چنین مسوولی که هنوز نمی داند مسلمانان منطقه از چه گروه های تشکیل شده اند؟ نمی توان نکته دیگری گفت.
دراین راستا لازم دانستم چند نکته را از روی دلسوزی و خیر خواهی بیان کنم: اولا باید این رییس اوقاف که به ناحق براین صندلی نشسته بداند که متولی اوقاف در هر منطقه باید اهل آن منطقه و از پیروان مذهب اکثریت باشد همانگونه که در اکثر کشورهای اسلامی اهل تشیع از چنین حقی برخوردار هستند.
ثانیا نه تنها طبق آموزه های فقهی فریقین بلکه مطابق نص حدیث شریف نبوی اقتدا به امامی که مورد تایید ما مومین نیست حرام یا مکروه است. شما چگونه امامی را که مورد تایید مردم نیست می خواهید به زور بر آنان تحمیل نمایید؟ در کدام آیه قرآن تعلیم قرآن منوط به اجازه حکومت شده است؟
ایجاد محدودیت بیشتر برای اهل سنت درچنین مقطعی که در ادامه برنامه های تاسیس مرکز بزرگ برای حکومتی کردن روحانیان اهل سنت، تاسیس شورای برنامه ریزی، پخش اذان اهل تشیع هم زمان با اذان اهل سنت درشبکه کردستان که درنوع خود در دنیا بی نظیر است. انتقال امتحان روحانیون اهل سنت از دانشگاه تهران به مجمع تقریب و اخیرا چنین تصمیمی که گامی برای دولتی کردن مساجد و خارج کردن آن ها ازجنبه مردمی بودن و برداشتن گامی دیگر برای تعطیلی مساجد است.
متاسفانه درکردستان به سبب همین سیاست ها هرروز شاهد خالی شدن مساجد از نمازگزاران وغالب شدن فضای بی تفاوتی نسبت به مسایل دینی و یا دین گریزی ازسوی جوانان هستیم چون اساس دین بر اختیار نهاده شده است نه مبلغ تحمیلی از سوی دولت و نمونه آن سخنرانی اینجانب درسال گذشته درمسجد بهاران بود که موکول به گرفتن اجازه از مرکز بزرگ اسلامی شد. آیا در جامعه ای که سخنرانی مذهبی منوط به اجازه مقامات حکومتی (البته مرکز بزرگ رسمیت ندارد) باشد می توان دین حقیقی را به مردم گفت وجوانان را جذب دین نمود؟ بگذارید اهل سنت در مسایل مذهبی خودشان آزاد باشند همانگونه که اهل تشیع درجهان اسلام آزادند.
امروز درسایه فضاهای مجازی و رسانه های گروهی هر کس برای خودش مسجد و عبادتگاه و منبری دارد پس شایسته نیست ما بیخود و بی جهت بهانه به دست مخالفان دهیم و با توجه به وضعیت ناگوار و بحرانی خاورمیانه آب در آسیاب افراطگرایان و تفرقه اندازان نریزیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر