۱۳۹۴ تیر ۱۱, پنجشنبه

ازدواج همجسنگرایان در سراسر آمریکا به رسمیت شناخته شده و قانوی شد


چهل و شش سال پیش در ۲۸ ژوئن ۱۹۶۹، جنبش حمایت از حقوق همجنس‌گرایان در آمریکا شکل گرفت. جنبش خواستار برابری حقوق جنسی که از دهکده گرینویچ نیویورک آغاز شده و تا به امروز ادامه داشت، روز جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵، یک دستاورد مهم و تاریخی به دست آورد و با رای دیوان عالی آمریکا، ازدواج همجسنگرایان در سراسر آمریکا به رسمیت شناخته شده و قانوی شد.
در دهه ۶۰ میلادی روابط همجنس‌گرایان در ایالت نیویورک ممنوع به حساب می‌آمد و بیشتر بارهای همجنسگرایان (Lgbt Bars) مورد حمله مأموران پلیس قرار‌ می‌گرفتند. خشونتی که پلیس در حمله ۲۸ ژوئن ۱۹۶۹ به بار «استوان وال» نشان داد باعث ‌بروز اعتراضی فراگیر بر ضد آزار و اذیت همیشگی همجنس‌گرایان و رفتار تبعیض‌آمیز با آنها شد که حاصل آن نخستین رژه همجنس‌گرایان در اولین سالگرد این واقعه در شهرهای نیویورک، لس آنجلس و شیکاگو بود.
پس از گذشت این سال‌ها جامعه جهانی تلاش می‌کند حقوقی برابر را میان همجنس‌گرایان و دیگر اقشار جامعه ایجاد کند اما هنوز در بعضی از کشورها از جمله ایران همجنس‌گرایان از حداقل حقوق شهروندی نیز برخوردار نیستند و محافل و جمع‌های دوستانه‌شان مورد حمله مأموران دولتی قرار می‌گیرد و به‌خاطر گرایش جنسی‌شان بازداشت و محاکمه می‌شوند.
روایت پویا جوان همجنسگرای ایرانی از هجوم ماموران به محافلشان بخوانید:
1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر