۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

وضعیت حقوق بشر ایران در هفته ای که گذشت

وضعیت حقوق بشر ایران در هفته ای که گذشت

مجموعه خبری اخبار اقلیتهای مذهبی هر هفته گزارش روز شمار حقوق بشر ایران رامنتشر می کند و به وضعیت زندانیانی سیاسی و عقیدتی در ایران می پردازد.در این راستا کلیه روند بازداشت ها, آزادی ها,گزارشات سازمانهای حقوق بشری و شرایط درمانی زندانیان عقیدتی و سیاسی را به طور هر هفته پوشش خبری می دهد.
تهیه گزارش امیر مهرانی

۱.شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۴ کامرون در نامه‌ای به روحانی، آزادی یک زندانی تبعه انگلستان را خواستار شد

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار آزادی یک زندانی تبعه کشورش شده است.
کامرون در این نامه آزادی “کمال فروغی” را خواستار شده که بعد از دستگیری در سال ۲۰۱۱ به اتهام “جاسوسی” به تحمل هفت سال حبس محکوم شده است.روزنامه تلگراف” انگلیس می‌نویسد با از سر گرفته شدن روابط دیپلماتیک کامل میان تهران و لندن امکان طرح موضوع “کمال فروغی”، در تماس‌های سطح بالا میسر شده است. همچنین و بنا به اعلام دیلی تلگراف، چاپ لندن، کامرون این نامه را شخصاً برای رئیس‌جمهوری ایران نوشته و “فیلیپ هاموند”، وزیر خارجه انگلیس هم موضوع را در دیدار با آقای روحانی مطرح کرده است.

۲.شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۴_ وضعیت جسمی نامساعد مسعود عرب چوبدار در زندان رجایی شهر

مسعود عرب چوبدار آخرین بار روز سه شنبه هفدهم آذرماه دچار تشنج شدید شد و پیش از این نیز بارها به دلیل تشنج به بهداری منتقل شده و با وجود وضعیت وخیم و درخواست های مکرر، مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستانی خارج از زندان خودداری می کنند.
مسئولین زندان رجایی شهر بدون ارائه دلیل مشخصی از تحویل گرفتن داروهای از سوی خانواده وی نیز امتناع می کنند. گفته می شد که دستور انتقال وی به بیمارستان توسط “خدابخشی”، نماینده پیشین دادستان صادر شده بود ولی علی رغم وجود دستور انتقال این زندانی به بیمارستان در پرونده پزشکی وی و موافقت رئیس بهداری زندان رجائی شهر، “مردانی” رئیس این زندان از این انتقال جلوگیری کرده است.

۳.شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۴_ مهدی فراحی شاندیز؛ زندانیِ توهین به رهبری در بند مجرمان غیرسیاسی

مهدی فراحی شاندیز که در بند ۱۰ زندان رجایی شهر و همراه با مجرمان غیرسیاسی نگهداری می شود، تا کنون بارها و به شکل های مختلف اعتراض خود را به عدم اصل تفکیک جرائم نشان داده ولی با خواسته قانونی وی مبنی بر انتقال به بند زندانیان سیاسی-عقیدتی رجایی شهر موافقت نشده است.
آقای فراحی تا کنون سه بار به اتهام توهین به رهبری در دادگاه های مختلف محاکمه شده و جمعا به نه سال حبس محکوم شده است. مهدی فراحی شاندیز، در آخرین مورد از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، طی حکمی به تاریخ صدور پنجم خرداد ماه ۱۳۹۴ به اتهام توهین به رهبری و اخلال در نظم عمومی به ۳ سال حبس محکوم شده است،

۴.شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۴_ ارژنگ داوودی و افشين بایمانی در چهارمين روز اعتصاب غذای خشک قرار گرفتند

در پی انتقال زندانيان سياسی ارژنگ داوودی وافشين بایمانی به بند عادی زندان رجایی‌شهر چهار روز است كه هردو دست به اعتصاب غذای خشک زده اند.
به همراه اين دو تن همسر افشين بایمانی و دخترش دنيا هم در بيرون از زندان برای همراهی با افشين اعتصاب غذای خود را شروع كرده‌اند كه وضع آنها هم چندان خوب نيست. دنيا تنها ۱۶  سال سن دارد و سالهاست که با حبس پدر از ديدن او در كنار خود، حتی به مدت چند ساعت محروم بوده است. افشين از ناراحتی شديد قلبی در رنج است و ديروز در پی وخیم شدن حالش و انتقال به بهداری، اجازه نداده سرم غذا به بدنش وصل شود. وی خواستار حضور نماينده دادستانی در زندان برای پاسخگويی به علت انتقالش به بند عادی شده است . افشين  بایمانی در اندرزگاه ۲ سالن ۵ بسر می‌برد

۵.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ ایوب پرکار؛ حبس در تبعید و بدون مرخصی

ایوب پرکار، زندانی سیاسی که پیش‌تر به اتهام رابطه با سازمان مجاهدین خلق از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اعدام و سپس با حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود، پس از تائید حکم ابتدا به زندان بهبهان تبعید شده و سپس به زندان کارون اهواز منتقل شده است.
ایوب پرکار که از دی ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده، از زمان بازداشت خود تا امروز و در آخرین روزهای هفتمین سال حبس خود همچنان بدون مرخصی بوده و در تبعید و با امکان کم ملاقات خانواده به سر می برد. نسرین ستوده، که در زمان دادگاه ایوب پرکار، وکالت وی را بر عهده داشت پیشتر به رسانه ها گفته بود که «عقاید» موکلش مبنای صدور حکم اعدام قرار گرفته است و به نظر او چنین حکمی‌ به هیچ وجه قابل انتظار نبود.

۶.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ با فشار سپاه؛ آزادی روزنامه نگاران زندانی عقب افتاد

ماموران اطلاعات سپاه مانع از آزادی احسان مازندرانی و  عیسی سحرخیز، سامان صفرزائی و آفرین چیت ساز شده اند. یک منبع اگاه به روز می گوید: قرار بود آزاد شوند اما بازپرس مدعی است که سپاه گزارش های جدیدی داده تا  جلوی آزادی آن ها گرفته شود. بر اساس سابقه بازجویان و بازپرسان وقتی با آزادی دستگیرشدگان، حتی بعد از اتمام بازجویی ها مخالفت می کنند که قصد دارند آن ها را تا زمان برپایی دادگاه نگاه دارند و مطمین شوند که در جریان دادگاه همان را خواهند گفت که زیر فشار در سلول های انفرادی گفته یا نوشته اند.

۷.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ مسعود کردپور از زندان آزاد شد

مسعود کردپور، زندانی سیاسی، دبیر آموزش و پرورش و خبرنگار که از حدود سه سال پیش در زندان های ارومیه، مهاباد و بوکان تحمل حبس می کرد از زندان آزاد شد.
وی طی سه جلسه دادگاهی در سال ۹۲ در دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به سه سال حبس محکوم شده بود که این حکم بعد از تایید در دادگاه تجدید نظر در آذر ماه سال ۹۳ از طرف دیوان عالی کشور بر اساس بند ۶ ماده ۲۷۲ ائین دادرسی کیفری نقض و به شعبه هم عرض ارسال گردید که از طرف شعبه هم عرض نیز مجددا با حکم اصراری، حکم اولیه تائید گردید .

۸.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ کمال شریفی؛ هشتمین سال زندان بدون مرخصی و ملاقات

کمال شریفی، روزنامه نگار و فعال سیاسی کرد، متولد مهر ماه ۱۳۵۱ در شرایطی در زندان میناب دوران حبس ۳۰ ساله در تبعید خود را می گذراند که در تمام این سال ها از مرخصی محروم بوده و تنها یک بار و آنهم پس از یک اعتصاب غذای طولانی مدت امکان ملاقات با پدر و مادر خود را پیدا کرده است.
یکی از بستگان وی می گوید که شایق، قاضی دادگاه انقلاب سقز حکم سی سال حبس بدون ملاقات را برای کمال شریفی صادر کرده است. کمال شریفی در سال ۸۷ در شهر سقز بازداشت شد و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی شایق به ۳۰ سال زندان محکوم شده است.

۹.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ انتقال دست کم هفت محکوم به اعدام به سلول های انفرادی رجائی شهر

یکشنبه بیست ودوم آذر ماه، در زندان رجائی شهر کرج دست کم هفت زندانی جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی منتقل شده اند.
اسامی چهار تن از این زندانیان “مهدی کشاورز”، “محمد حسین صبوری”، “مهدی سلحشور” و “صادق حیدری” عنوان شده و هویت بقیه هنوز مشخص نیست. اتهام محکومین “به احتمال زیاد قتل عمد” عنوان شده است ولی  تا دریافت اطلاعات تکمیلی و دقیق تر نمی تواند این موضوع را تأیید کند. گفتنی است منابع و ارگان های رسمی قوه قضائیه تا کنون درباره اعدام این افراد، جرائم و پرونده های آنان هیچ گونه اطلاع رسانی و شفاف سازی نکرده اند.

۱۰.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ محکومیت زنان بدون حجاب در معابر و انظار عمومی به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در دومین همایش فصلی فرماندهان راهور ناجا ضمن اعلام برخورد با “بدپوششی و کشف حجاب” اعلام کرد: “پلیس با مزاحمان نوامیس، بدپوششان و بد حجابان برخورد خواهد کرد؛ برخوردی قاطع توام با ادب و مهربانی”.
سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا نیز در یکی از جلسات سخنگوی ناجا بیان داشت: “هنگامی که دستگاه‌های دیگر به وظایف خود در حوزه عفاف و حجاب عمل نمی‌کنند ناجا مجبور به انجام اقدام سلبی می‌شود”.

۱۱.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ یونس آقایان؛ دوازدهمین سال حبس در زندان مهاباد

یونس آقایان، زندانی محبوس در زندان مهاباد که در پی درگیریهای مسلحانه بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان مسلک اهل حق در روستای اوچ تپه میاندوآب در مهرماه سال ۱۳۸۳ بازداشت شد، در دوازدهمین سال حبس خود همچنان از مرخصی محروم است.
یونس آقایان پس از دستگیری در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام و همچنین به تحمل پنج سال زندان محکوم شد. حکمی که سرانجام و به دنبال “عفو رهبری” با یک درجه تخفیف در مجازات، به حبس ابد کاهش یافت و  صبح روز چهارشنبه ٢٨ مردادماه ۱۳۹۴، به صورت کتبی در زندان مرکزی زنجان به او ابلاغ شد.

۱۲.یکشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴_ با درخواست عفو والی درودی مخالفت شد

والی درودی، زندانی سیاسی در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۷۵ در یکی از روستاهای توابع شهرستان کامیاران به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردی توسط ماموران سپاه پاسداران دستگیر شده است در بیستمین سال حبس خود تنها دوبار به مرخصی اعزام شده است.
والی درودی که پیش‌تر در نیروی دریایی ارتش ایران خدمت می‌کرد، در حین دستگیری از سوی ماموران زخمی شده است. وی در روز ۶ آذر ماه‌‌ ۱۳۷۵ در دادگاه انقلاب شهر کرمانشاه به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردی به حبس ابد محکوم و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد.

۱۳.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ بی خبری از شش شهروند بازداشت شده در اهواز

گزارش ها حاکی از بازداشت شش شهروند توسط ماموران امینتی در نقاط مختلف اهواز است. همزمان وضعیت هشت تن از شهروندان اهواز که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب آن شهر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده اند، نگران کننده مخابره شده است.
روز پنجشنبه ۱۹ آذر ماه ۹۴ – ۱۰دسامبر ۲۰۱۵، آقایان مجید کعبی، میلاد بن سعید، علی زینی وند، نعیم دلفیه در حوالی زندان سپیدار اهواز و وحید محمدموسایی و دانیال خیری در رامشیر توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شده اند. منابع خبری، از ضرب و شتم مجید کعبی و میلاد بن سعید هنگام بازداشت توسط ماموران گزارش داده اند. هنوز از دلیل دستگیری، محل بازداشت و سرنوشت این فعالان خبری در دست نیست و مراجعه خانواده های تعدادی از بازداشتی ها به مراجع امنیتی استان، نتیجه ای نداشته است.

۱۴.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ اعدام در ملاء عام یک جوان در نوشهر

دادستان عمومی و انقلاب نوشهر از اجرای حکم اعدام جوانی خبر داد که دو سال پیش متهم به قتل یک زن ۴۰ ساله کجوری شده بود.
علی اکبر علیزاده، دادستان عمومی و انقلاب نوشهر گفت: “م – خ” ۲۰ ساله که ماه فروردین سال ۹۲ خانم “م – م” را در یکی از گاوداری های منطقه کجور به قتل رسانده بود، سحرگاه امروز به دار آویخته شد. وی افزود: “ماموران پلیس آگاهی نوشهر به محض وقوع این جرم در کمتر از ۴۸ ساعت در یک اقدام غافلگیرانه متهم را در یکی از روستاهای بخش کجور دستگیر کردند و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی منطقه دادند

۱۵.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ احضار داود رضوی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب

داود رضوی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بصورت تلفنی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب احضار شد و باید ۲۴ آذر خود را به دادگاه معرفی کند.
ساعت یک بامداد ۹ اردیبهشت ماه، “ابراهیم مددی” و “داود رضوی”، دو فعال کارگری در منزلشان توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شدند و موبایل، کامپیوتر و لب تاپ آنها نیز ضبط شد. آنها پس از ۲۲ روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین هر کدام با قرار کفالت صد میلیونی تومانی آزاد شدند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با محکوم کردن تهدید، احضارو زندان کارگران،‌ خواستار منع پیگرد قضایی و آزادی بی قید و شرط فعالان کارگر زندانی شد.

۱۶.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ بعد از بیست روز اعتصاب غذا، جان محمود بهشتی در خطر جدی است

محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به اعتراض محمود بهشتی، سخن گوی کانون صنفی معلمان نسبت به ادامه حبس نا عادلانه اش گفت: “درسال ۸۹ اقای بهشتی در نتیجه فعالیت های صنفی که برای معلمان داشتند با حکم نا عادلانه پنج سال حبس تعزیری مواجه شدند .در دادگاهی که فقط پنج دقیقه فرصت دفاع به ایشان داده بودند ودادگاهی که بدون حضور نماینده دادستان برگزار شده بود که به لحاظ قانونی وجاهت ندارد.و باوجود اعتراضات ایشان در طول این سالها هیچ تغییری دراین حکم ناعادلانه ایجاد نشده است.”
حبیبی در مورد شرایطی که منجر به اعتصاب غذای سخن گوی کانون صنفی معلمان ایران شده است چنین می گوید: “درواقع بعد از بازداشت ایشان درشهریورماه ابتدا قرار بود با قرار وثیقه ازاد شوند حتی وثیقه لازم تهیه و تایید شد که به یکباره به بهانه اجرای حکم پنج سال مانع از ازادی ایشان از زندان شدند.پس از ان ایشان دست به اعتصاب غذای خشک زدند که بعد از یک هفته با موافقت دادستانی به مرخصی یک هفته ای امدند.

۱۷.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ کانون مدافعان حقوق بشر جایزه “تلاشگر حقوق بشر” را به بهاره هدایت در زندان اوین اهدا کرد

بهاره هدایت از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان برنده جایزه “تلاشگر حقوق بشر” سال ۱۳۹۴ هجری شمسی معرفی شد.
نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در زندان اوین به‌سر می‌برد، تندیس منشور کوروش را به نشان جایزه تلاشگر حقوق بشر به بهاره هدایت که او نیز در زندان اوین به‌سر می‌برد، اهدا کرد. تندیس منشور کوروش که توسط نسیم باقری، آتنا دائمی و نرگس محمدی – هم بندی‌های بهاره هدایت -، بر روی چوب معرق‌کاری شده بود، در مراسم روز جهانی حقوق بشر در بند زنان زندان اوین، به بهاره هدایت اهدا شد.

۱۸.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ فواد خانجانی آزاد شد

دوشنبه بیست و سوم آذرماه، فواد خانجانی پس از پایان محکومیت چهار ساله از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.
فواد خانجانی در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه سال ۸۹ بازداشت شده بود که پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شد، وی در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به چهار سال حبس تعزیری محکوم و این حکم عینا در شعبه ۵۴دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تایید شد. این شهروند بهایی در ۲۷ دی ماه سال ۹۰ برای اجرای محکومیت ۴ ساله، خود را به شعبه اجرای احکام زندان اوین معرفی کرد و پس از مدتی بدون وجود حکم تبعید در دادنامه به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

۱۹.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ تشنج و حملات عصبی؛ وضعیت وخیم رویا صابری نوبخت در بند زنان اوین

وضعیت رویا صابری نژاد نوبخت، زندانی ۴٧ ساله ی بند زنان زندان اوین، نامساعد گزارش شده است، وی در طول هفته گذشته ۳ بار دچار حمله عصبی شدید شده که گفته می شود به دلیل تجویز اشتباه داروی اعصاب بوده است.
خانم صابری در اوایل هفته گذشته، اولین بار پس از دچار شدن به حمله عصبی به زمین خورد و از ناحیه سر دچار آسیب شد. وی نهایتا در حالت بی هوشی کامل توسط هم بندیان خود با روش بدوی به طبقه زیرین برده شد و به بهداری اوین انتقال یافت. پزشک کشیک وقت بهداری حال وی را طبیعی توصیف و با تزریق دیازپام او را مرخص کرد

۲۰.دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴_ احتمال اجرای حکم اعدام یک کودک-متهم سنی‌مذهب

حکم اعدام “برزان نصرالله زاده” یک زندانی سنی‌مذهب که در نوجوانی به اتهام “محاربه” بازداشت شده بود، از سوی دیوان عالی کشور تایید شده و گفته می شود که پرونده وی به بخش اجرای احکام رفته است.
برزان نصرالله زاده هشتم خردادماه سال ۱۳۸۹ و زمانی که زیر هیجده سال و دانش آموز سوم دبیرستان بود، بازداشت شد. وی به اتهام “محاربه” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و علیرغم نقض حکم از سوی دیوان عالی کشور، مجددا حکم تایید شد، این حکم حدود سه ماه قبل به این زندانی ابلاغ شد و گفته می شود که به تازگی به اجرای احکام ارسال شده است.

۲۱.سه شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴_ علیرضا گلی پور؛ مشکوک به سرطان و بلاتکلیف در اوین

علیرضا گلی پور، زندانی بند هفت زندان اوین با وضعیت نامساعد جسمانی و مشکوک به سرطان روبرو است و در چهارمین سال بازداشت هنوز دادگاه وی برگزار نشده است.
علیرضا گلی پور، زندانی محبوس در بند هفت زندان اوین در وضعیت نامساعد جسمی به سر می برد. وکیل این زندانی گفته است که وی مشکوک به ابتلا به سرطان است. آزمایش های مربوط به بیماری وی همچنان در جریان است و علت بیماری هنوز قطعی نیست. همچنین هنوز دادگاه این زندانی که در چهارمین سال زندان خود به سر می برد برگزار نشده و وضعیت وی بلاتکلیف است. اتهام انتسابی به علیرضا گلی پور، متاهل و متولد ۱۳۶۵ “جاسوسی به نفع اجانب و به طور مشخص کشور آمریکا” عنوان شده است.

۲۲.سه شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴_ گزارشگران بدون مرز: ایران رتبه سوم جهان را در زندانی کردن روزنامه نگاران دارد

سازمان گزارشگران بدون مرز امروز با انتشار گزارش سالانه‌ خشونت علیه روزنامه‌نگاران در جهان در بیانیه‌ای نوشت که “امروز در جهان ۱۵۳ روزنامه نگار در بازداشت به سر می‌برند. چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران درجهان است و پس از آن مصر، ایران، اریتره و ترکیه قرار دارند.”
ایران از جمله کشورهایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. در این گزارش آمده است: “در ایران در اوایل ماه نوامبر برای چندمین بار موج بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام ‘شبکه جاسوسی’ به راه افتاد. ادامه بازداشت جیسون رضاییان، گزارش‌گر روزنامه واشنگتن پست، از یک سال و نیم پیش نیز نمونه‌‌ایی از رفتار “حکومت” با روزنامه‌نگاران است.” بنا بر این گزارش تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته اما در مقابل تعداد روزنامه‌نگاران گروگان گرفته شده افزایش ۳۵ درصدی دارد.

۲۳.سه شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴_ پس از بیست روز اعتصاب غذا؛ محمود بهشتی به مرخصی اعزام شد

محمود بهشتی لنگرودی، معلم زندانی که از بیست روز قبل در بند هشت زندان اوین اعلام اعتصاب غذا کرده بود، بعد از ظهر سه شنبه ۲۴ آذرماه به مرخصی اعزام شد.
این معلم زندانی طی تماس تلفنی به خانواده اش اطلاع داده که به مرخصی آمده و در حال بازگشت به منزل است. روز گذشته محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان، در مصاحبه ای گفته بود که جان محمود بهشتی لنگرودی در بیستمین روز اعتصاب غذا در خطر است. آقای بهشتی در نامه اعتصاب غذایش اعلام کرده بود که این بار، تا رسیدن به خواسته هایش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد. سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران در مهرماه نیز در اعتراض به حکم و وضعیتش در زندان برای مدتی اعتصاب غذا کرده بود.

۲۴.سه شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴_ روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا بازداشت شدند

روزبه گیلاسیان و الهه سروش نیا، دو نویسنده چپگرا در گرگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
هنوز از دلایل بازداشت و اتهامات بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست. یکی از نزدیکان این دو با اعلام بی اطلاعی از اتهامات، گفت که به نظر نمی رسد جز اظهار عقیده و نوشتن اتهام دیگری داشته باشند و این امیدواری وجود دارد که به زودی آزاد شوند. روزبه گیلاسیان دانش آموخته فلسفه و نویسنده کتاب “فلسفه در خیابان” و الهه سروش نیا نویسنده، تا کنون تماس تلفنی با خانواده های خود نداشته اند.

۲۵.سه شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴_ انتقاد سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از برخورد ‌امنیتی با معلمان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با انتشار بیانیه ای از آنچه “برخورد پلیسی، ‌امنیتی و قضایی” با خواسته های صنفی معلمان نامید، ‌انتقاد کرد.
این سندیکا با اشاره به بازداشت شماری از فعالان حقوق معلمان مانند رسول بداقی، عبدالرضا قنبری، اسماعیل عبدی، علی اکبر باغانی، علیرضا هاشمی و محمود بهشتی لنگرودی خواستار آزادی آنان و فعالان کارگر زندانی شد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه افزود: “در حالی که رسیدگی پرونده متهم به دزدی و اختلاس از سازمان تامین اجتماعی بیش از یک سال است به هیچ نتیجه ای نرسیده است کارگران و معلمان در دادگاه های چند دقیقه ای محکوم به زندان های طولانی می شوند”.


۲۶.سه شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴_ حکم حبس سه فعال مدنی در خوی اجرا شد

با اجرای حکم حبس “امین حاجیلو”، “آراز خاصه تراش” و “اسلام علی اکبرلو”، این سه فعال مدنی جهت تحمل حبس یک ماهه به زندان خوی منتقل شدند.
این سه فعال ترک (آذری) در بهمن ماه سال گذشته در ارتباط با بزرگداشت “روز جهانی زبان مادری” بازداشت و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی، هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند که در دادگاه تجدید نظر با تخفیف به یک ماه حبس کاهش یافت.

۲۷.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ فدراسیون آموزش بین الملل خواستار آزادی فعالان حقوق معلمان در ایران شد

فدراسیون آموزش بین الملل با حمایت از “محمود بهشتی لنگرودی”،‌ سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران،‌ خواستار آزادی فعالان زندانی حقوق معلمان در ایران شد.
آقای بهشتی لنگرودی در اعتراض به حکم ۹ سال زندان خود از روز پنجم آذر دست به اعتصاب غذا زده و خواستار برگزاری دادگاهی علنی و با حضور هیات منصفه در مورد رسیدگی به اتهام های خود شده است. فدراسیون آموزش بین الملل با درخواست برای تجدید نظر در پرونده محمود بهشتی لنگرودی گفت که سلامتی این فعال حقوق معلمان وخیم است.


۲۸.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ بازداشت چند ساعته یکی از اعضای کانون صنفی معلمان اصفهان

حمید رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان، در حال تحصن در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا، روز گذشته بازداشت و پس از ساعاتی به قید کفالت آزاد شد.
صبح سه شنبه ۲۴ آذرماه، حمید رحمتی از اعضای کانون صنفی معلمان اصفهان که در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت محمود بهشتی سخن گوی کانون صنفی معلمان ایران در مقابل اداره اموزش و پروش شهر رضا تحصن و اعلام اعتصاب غذا کرده بود، دستگیر و پس از ساعاتی به قید کفالت آزاد شد. حمید رحمتی از جمله معلمانی است که در اعتراضات صنفی سال ۸۵ بازداشت شده و از استان اصفهان به استان مازندران تبعید گردید. وی در تبعید درمسیر تردد میان محل کارو محل سکونت و در نتیجه تصادف دچار سانحه شد و مدتها درکما بود

۲۹.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ درخواست آزادی مشروط پیمان عارفی در هفتمین سال حبس

درخواست آزادی مشروط پیمان (امیررضا) عارفی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به مسئولین قضایی و امنیتی داده شده و وی منتظر پاسخ و امکان استفاده از آزادی مشروط برای رهائی از زندان است.
پیمان عارفی روز شنبه هفتم آذر ماه، از بند هفت زندان اوین به سالن دوازده زندان رجایی شهر و محل نگهداری زندانیان سیاسی-عقیدتی منتقل شد. این زندانی سیاسی پیش از این مدتی را نیز به زندان مسجد سلیمان تبعید شده بود، “ناهید رحمانی” و “زیبا صادق‌زاده” مادر و همسر پیمان عارفی در راه بازگشت از ملاقات در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۲ بر اثر یک سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.

۳۰.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ گزارشی از آخرین وضعیت پرونده مصطفی تاجزاده

هوشنگ پوربابای، درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش، سید مصطفی تاج‌زاده گفت: “پس از آنکه موکلم در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت شد، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یکسال حبس و جمعا ۶ سال حبس، محکوم شد”.
وی با بیان اینکه در دوران گذراندن محکومیت، پرونده جدیدی علیه موکلم تشکیل شد که نتیجه آن موجب یکسال حبس مجدد برایشان گردید، اظهار داشت: “با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی و بر اساس ماده ۱۳۴ آن، در صورتی که جرم انتسابی دو فقره باشد، محکوم علیه باید مجازات حداکثری را تحمل کند و چون جرایم انتسابی دو فقره یکساله و پنج‌ساله بوده است، درخواست کردیم که ۵ سال حبس برای ایشان منظور شود و با آن حکم جدید حبس یکسال، محکومیتشان ۶ ساله شود که با این احتساب ایشان باید خرداد امسال آزاد می‌شدند ولی به این درخواست پاسخی داده نشده است”.

۳۱.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ اعدام یک زندانی در کرمان

دادستان عمومی وانقلاب شهرستان کهنوج، از اجرای حکم اعدام “الف.ب”، عامل کشته شدن “اکبر یگانه دوست” مامور فرماندهی انتظامی کهنوج “چهارشنبه ۲۵ آذرماه”، در زندان کرمان خبر داد.
مسعود معاذالهی دادستان عمومی وانقلاب شهرستان کهنوج، در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: “پس از چند ماه رسیدگی قضایی و استماع دفاعیات متهم و اثبات اتهام در محضر دادگاه بر اساس ادله و مدارک پرونده، متهم به حد شرعی قتل “اعدام” محکوم گردیداین مقام قضائی ادامه داد: “حکم صادره پس از تائید در دیوان عالی کشور و سیر مراحل و تشریفات قانونی صبح امروز ۲۵ آذر ماه در محوطه زندان کرمان اجرا شد

۳۲.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ سه زندانی در کرج اعدام شدند

حکم اعدام (قصاص) سه زندانی به نام های “مهدی سلحشور”، “مسعود استاد کریم” و “مرتضی گنجینه ای”، سحرگاه چهارشنبه ۲۵ آذر ماه، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد و هفت زندانی نیز با عدم اجرای حکم، موقتا از چوبه دار رهایی یافتند.
این ده زندانی روز یکشنبه جهت اجرای حکم به انفرادی منتقل شده بودند، اتهام همه آنان قتل عمد و جنسیت یک تن زن و بقیه مرد عنوان شده بود. حکم قصاص “مهدی کشاورز”، “محمدحسین صبوری”، “صادق حیدری” و “مهدی بالیست” و سه تن دیگر  نیز با اخذ مهلت از شاکیان و یا رضایت، فعلا اجرا نشد. منابع و ارگان های رسمی قوه قضائیه تا کنون درباره اعدام این افراد، جرائم و پرونده های آنان هیچ گونه اطلاع رسانی و شفاف سازی نکرده اند.

۳۳.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ بیانیه کارزار لگام در مورد حکم اعدام محمد علی طاهری

کنشگران کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) طی بیانیه ای با عنوان “بازهم اعدامی دیگر و باز هم بی عدالتی دیگر”، ضمن محکوم کردن حکم اعدام محمد علی طاهری، زندانی عقیدتی و بنیان‌گذار عرفان حلقه، خواستار توقف حکم اعدام وی و برگزاری دادگاهی علنی و عادلانه باحضور وکیلی تعیینی برای بررسی پرونده او شدند.

۳۴.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ بازداشت دستکم ۱۲ نفر از روحانیان اهل سنت از ابتدای سال تا کنون

در ۸ ماه اول سال ۹۴ دست کم ۱۲ تن از روحانیان و طلاب اهل سنت و یا کسانی که در سیستان و بلوچستان به تدریس یا تحصیل مشغول بوده اند بازداشت شده اند.
این افراد از فعالان مذهبی اهل سنت بوده اند که علت بازداشت هیچ کدام از آنها رسما از سوی مسئولان بیان نشده است و برخی از آنها پس از بازداشت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و از محل نگه داری آنها اطلاعی در دست نیست. همچنین امکان آزاد شدن دستکم دو نفر از آنها (مولوی عبدالشکور ناروئی و احمد ریگی) هست اما خبر موثقی در این زمینه به دست نیامده است.

۳۵.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ با پایان چهار سال حبس؛ محمدحسین نعیمی‌پور آزاد شد

محمدحسین نعیمی‌پور” زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین دقایقی پیش با پایان چهار سال حبس از زندان آزاد شد.
محمدحسین نعیمی پور از جوانان فعال عضو حزب مشارکت و فرزند محمد نعیمی پور، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی است که در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. ‘این عضو فعال پویش موج سوم  در دوران بازداشت و انفرادی تحت فشار قرار داشت تا در مصاحبه ای تلویزیونی از جنبش سبز و رهبران آن اعلام برائت کند. این زندانی در دوران حبس، کتاب “ملت ها چگونه شکست می خورند؟ ریشه های قدرت، ثروت و فقر” را به همراه “علیرضا بهشتی شیرازی” ترجمه و ویرایش کرد.

۳۶.چهارشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴_ سیدمحمد حسینی از زندان بوکان آزاد شد

سیدمحمد حسینی که به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی” به دو سال و همچنین به اتهام “خرید و فروش سلاح جنگی و شکاری” به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از تحمل ٢ سال حبس هفته گذشته از زندان آزاد شد.
این زندانی به تاریخ ١٧ شهریورماه ١٣٨۶ در بوکان بازداشت و پس از ١٠ روز بازجویی در اداره اطلاعات به زندان مرکزی بوکان منتقل شد. نامبرده پس از سه ماه با تودیع وثیقه ۶٠ میلیون تومانی آزاد و پس از دو جلسه محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد توسط قاضی چابک مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم عینا در شعبه ١٠ دادگاه تجدیدنظر استان تایید گردید.

۳۷.پنجشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۴_ با پایان دوره محکومیت؛ مصطفی عبدی آزاد شد

مصطفی عبدی، فعال حقوق دراویش گنابادى محبوس در بند ۸ زندان اوین، پس از تحمل سه سال حبس آزاد شد. وی تا سال گذشته در بند ۳۵۰ نگهداری می‌شد که به طور ناگهانی ابتدا به انفرادی و سپس به بند ۸ منتقل شد.
حبس سه‌سالهٔ این درویش گنابادى در حالى به اتمام رسیده است که در این مدت بارها محرومیت‌هاى مختلف سیاسى و قضایى در مورد او اعمال شده بود که از جملهٔ این محرومیت‌ها مى‌توان به انتقال از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند هشت موسوم به تبعیدگاه زندانیان سیاسی و عقیدتی اشاره کرد. اینک هفت تن از دراویش گنابادی تبعیدهاى بلند‌مدت و بعضاً مادام‌العمر را در شهرهاى دور از زادگاهشان مى‌گذرانند.

۳۸.پنجشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۴_ چامسکی خواستار شکستن احکام قضایی شاعران ایرانی شد

نوام چامسکی، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی، از صدور احکام زندان طولانی مدت و شلاق برای نویسندگان و شاعرانی مانند مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به شدت انتقاد می‌کند و از مقامات ایران می‌خواهد که صدور چنین احکامی را متوقف کنند و آزادی و عدالت را در کشور برقرار سازند.
آقای چامسکی می‌گوید: “ناراحتی خودم را از این احکام که نقض بسیار جدی اصول حقوق بشر است، اعلام می‌کنم و امیدوارم تلاش‌هایی که برای شکستن این احکام صورت می‌گیرد، هر چه سریع‌تر به ثمر برسد.” مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، شاعرانی که به عنوان سرایندگان غزل پست مدرن در ایران شهرت یافته‌اند، در دادگاه انقلاب تهران به حبس‌های طولانی مدت ۹ ساله و ۱۱ و نیم ساله و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. اتهامات این دو شاعر مواردی مانند “توهین به مقدسات”، “تبلیغ علیه نظام” و “روبوسی و دست دادن با نامحرم” عنوان شده است.

۳۹.پنجشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۴_ صدور قرار کفالت برای رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران

حسین موسویان، فعال سیاسی و رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران پس از مراجعه به شعبه دوم دادسرای انقلاب مستقر در اوین و تفهیم اتهام با قرار کفالت بصورت موقت و تا روز تشکیل دادگاه آزاد شد.
بنا بر همین گزارش و پس از تماس روز سه شنبه گذشته با حسین موسویان مبنی بر لزوم حضور در دادسرای اوین، ساعت ۱۰ صبح روز گذشته وی به دادسرای اوین مراجعه کرد و به سوالات بازپرس پرونده پاسخ داد. لازم به ذکر است که از ورود وکیل به محل دادسرا و حضور وی در دفتر بازپرسی ممانعت به عمل آمده است.

۴۰.پنجشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۴_ حدود دو ماه بی خبری از میثاق یزدان نژاد

با وجود گذشت حدود دو ماه از انتقال میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی به بند دو الف، بازداشتگاه ویزه سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین، از این زندانی سیاسی هیچ خبری در دست نیست و هیچ تماس و یا امکان ملاقاتی برای ارتباط با وی میسر نشده است. میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی که از روز چهارم آبان ماه از زندان رجائی شهر خارج گردیده در بند دو الف، بازداشتگاه ویژه اطلاعات سپاه در زندان اوین در وضعیت انفرادی محبوس است.
گفته شده است که پرونده این زندانی به شعبه یک بازپرسی اوین ارجاع داده شده است ولی از اتهامات وی اطلاع دقیقی در دست نیست. پیشتر اعلام شده بود که زندانی سیاسی، میثاق یزدان نژاد جهت درمان به بیمارستان اعزام شده است.

۴۱.پنجشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۴_ دیده بان حقوق بشر: ایران برای حذف مجازات اعدام از جرائم مواد مخدر تلاش کند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های ایران خواست برای پایان دادن به مجازات اعدام در مورد جرایم مواد مخدر به اقدام قانونی دست بزنند. ۶۹ درصد اعدام‌های ‏صورت‌گرفته در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ به جرایم مواد مخدر مربوط بوده است.
ایران از نظر شمار اجرای مجازات اعدام جایگاه دوم را در جهان دارد. جایگاه نخست از آن چین است. بر اساس گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران که اکتبر ۲۰۱۵ به سازمان ملل ارائه شد، دست‌کم ۶۹ درصد اعدام‏های صورت گرفته در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ به تخلفات مواد مخدر مربوط بوده است.

۴۲.پنجشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۴_ بهنام ابراهیم زاده به بیمارستان اعزام شد

با اعزام بهنام ابراهیم زاده، کارگر زندانی به بیمارستان جهت معالجه مشکلات ستون فقرات، درمان وی به انجام آزمایش های بیشتر موکول شد و وی به زندان بازگشت.
چهارشنبه بیست و پنجم آذرماه، بهنام (اسعد) ابراهیم زاده به بیمارستان “امام خمینی” اعزام شد و پزشکان با تایید مشکل ایجاد فاصله بین مهره ها، درمان و انجام عمل جراحی را نیازمند آزمایش های بیشتر تشخیص دادند. آقای ابراهیم زاده که هم اینک بر خلاف اصل تفکیک جرائم در بند ده زندان رجایی شهر محبوس است.

 

۴۳.جمعه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۴_ یک شاعر در کرج بازداشت شد

خانواده محمدرضا حاج رستم بگلو، شاعر جوان، از بازداشت و انتقال وی به مکانی نامعلوم خبر داده اند.
پدر آقای حاج رستم بگلو در صفحه شخصی این شاعر نوشته است که وی بعد از ظهر چهارشنبه از سوی عده ای که خود را پلیس امنیت معرفی کردند، بازداشت شده است. مأمورین بعد ازمراجعه به منزل پدری این شاعر و بازرسی و تفتیش، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. از اتهامات، دلایل بازداشت و محل نگهداری آقای حاج رستم بگلو اطلاعی در دست نیست و پیگیری های خانواده وی تا کنون بی نتیجه بوده است.

 

۴۴.جمعه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۴_ ترخیص مهدی کروبی از بیمارستان؛ بازگشت به محل حصر خانگی

مهدی کروبی، پس از ترخیص از بیمارستان، به محل حصر خانگی خود بازگردانده شد.
فاطمه کروبی با اعلام بازگرداندن مهدی کروبی به محل حصر خانگی گفت: “همسرم بعد از دو هفته بستری بودن و عمل جراحی سنگینی که داشتند٬ امروز صبح از بیمارستان مرخص و به منزل بازگردانده شدند.” فاطمه کروبی پیش از این، از ششمین عمل جراحی همسرش در دوران حبس و حصر خبر داده بود.

۴۵.جمعه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۴_ روحانی اهل سنت در مازندران بازداشت شد

منابع محلی، از بازداشت امام جماعت اهل سنت روستای “یکه توت” در شهرستان بهشهر خبر داده اند.
مولوی عبیدالله بلوچ” امام جماعت مسجد روستای “یکه توت” شهرستان بهشهر از توابع “استان مازندران” پس از آن که روز چهارشنبه ۲۵ آذر از سوی دادگاه ویژه روحانیت ساری احضار شد، بازداشت گردید. این روحانی در پی تماس با خانواده علت بازداشت خود را طبق گفته مسئولان “توهین به رهبری و حمایت از گروه داعش” عنوان کرده است. وی اما تاکید کرده که برای این اتهامات هیچ “دلیل موجهی” ذکر نکرده اند.

۴۶.جمعه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۴_ عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد محاکمه خواهد شد

داود رضوی” عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، ۲۳ دی ماه در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد.
داود رضوی که تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شده بود، به شعبه ۲۶ مراجعه کرد و به ایشان ابلاغ شد، بیست و سوم دی ماه نود و چهار به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “ایجاد اخلال در نظم و آرامش عمومی” از طریق حضور در تجمعات غیرقانونی محاکمه می شود، و عمده اتهام ایشان در کیفر خواست حضور در تجمع مقابل وزارت کار و شهرداری بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر