۱۳۹۵ آذر ۱۰, چهارشنبه

برای من که خانواده ام به تمامی درخون غلطیده اند، جایی برای دروغ نمانده؛ پاسخ مریم اکبری منفرد به معاون دادستانی


 مریم اکبری منفرد ، زندانی سیاسی بند نسوان (زنان) زندان اوین، نامه‌ای سرگشاده به آقای حاجیلو، معاون دادستان تهران نوشته است. این زندانی با ذکر اتفاقاتی که برای دخترش در روند گرفتن ملاقات برایش روی‌داده، با تاکید بر این‌که «برای من که خانواده ام به تمامی درخون غلطیده اند، جایی برای دروغ نمانده»، نسبت به «دروغگو» خواندن خانواده‌اش توسط این مقام قضایی، واکنش نشان داده است.

متن کامل این نامه را به نقل از هرانا در ادامه بخوانید؛

“امروز ۲۹ آبان ۹۵ بود که بعد از یک ماه و اندی با دخترم زهرا ملاقات داشتم. زهرا گفت مامان اگر تو دلت برای من تنگ نشود و تحمل کنی، من هم می توانم تحمل کنم. دلم نمی خواهد برای دقایقی ملاقات با این‌ها روبرو شوم و توهین‌های اینجا را بشنوم. گفتم چی شده مادر؟ گفت روز دوشنبه که برای گرفتن ملاقات رفتم دفتر دادستانی، آقای حاجیلو خیلی عصبانی بودند. برخورد بدی داشتند و گفتند این دروغ‌ها چیست که پدر و مادرت می‌گویند؟
زهرا گفته بود من نیامده ام اینجا با شما بحث کنم. مادر و پدر من هرچه گفته اند به من ربطی ندارد، آن به شما بزرگترها مربوط است. من آمده ام با مادرم ملاقات بگیرم. حالا هم اگر ملاقات نمی دهید من بروم. که ایشان (آقای حاجیلو) به گفته های خود ادامه داده اند و در نهایت که زهرا عصبانی شده بود، نامه ملاقات را امضا کرده بودند.
عصبانی بودم ولی دلم نمی خواست چند دقیقه ملاقات با زهرا جانم را به خاطر اراجیف شخصدیگری خراب کنم. به زهرا گفتم هرجور تو راحت باشی من هم راحت هستم. دلم نمی خواهد تو دلگیر باشی و کاری را کنی که دوست نداری. در آغوش اش گرفتم و بوسیدمش.
دلم از این همه عداوت و ظلم گرفته بود. دنیای کودکانه دخترم را از سویی گرفتید. زمانی که تنها ۱۱ سالش بود و نیاز به مادر داشت، باید برای خواهر کوچکش سارا، مادری می کرد و اینک دنیای جوانی اش را خدشه دار می کنند.
به بند که برگشتم به افسر نگهبان شیفت گفتم، امروز آقای حاجیلو می آیند و اطلاع دهید با ایشان کار دارم.
بعدازظهر طبق روال تعدادی از خانم ها را خواستند. به یکی از دوستان گفتم به آقای حاجیلو بگویید که من باید ببینم اشان. این درست نیست. شما حق ندارید با بچه من این چنین برخورد کنید. اگر صحبتی است و توضیحی می خواهید، من که اینجا در دسترس شما هستم، چرا با دخترم اینگونه برخورد میکنید.
بعد از بازگشتن دوست عزیزم، ایشان آمد کنارم و گفت: آقای حاجیلو گفتند این خانواده (منظور خانواده بنده) روندشان این چنین است. روندشان دروغ‌گویی است. پدر خانواده آنقدر دروغ گفته است که خودش نتوانسته بیاید و دخترش را فرستاده دادستانی.
آقای حاجیلو، قابل ذکر است که واقعیات تلخ زندگی سی و چند ساله من بقدری زیاد است که نیازی ندارم به دروغ متوسل شوم.
آقای محترم، آن شخصکه دروغگو و حیله‌گر است، نظام و حکومت شماست که با تنگ نظری و اعمال محدودیت ها، سی و چند سال است به نام اسلام و شریعت علی، جنایاتی کرده که نظیر آن هرگز در رژیم مقدس نشده است.
سی و چند سال سعی کرده اید با برچسب زنی های متفاوت با نیرنگ و دروغ به هر جزب و گروه و سازمانی، اعمال خود را توجیه کنید.
آقای محترم، روند خانوادگی من روشن است. مبارزه برای عدالت و مبارزه با عداوت. من با شجاعت تمام راه و روش خانواده خود را بیان می کنم. هرچه بوده و هرچه هست و اگر شما نیز شجاعت دارید بیایید وسط گود و بگویید خانواده شما از چه جنسی هستند. خانواده من نه کسی را کشته است. نه اختلاس و دزدی کرده اند و نه مداح بوده اند. من به قدری به صحت و سُقم گفته هایم ایمان دارم که حاضرم در هر دادگاه و در مقابل مرجع قضایی که بگویید بازگو کنم آنچه را که نوشته ام و منتشر کرده ام.
آقای محترم، همسر بنده خودش را پشت دخترش پنهان نمی کند. چراکه ۸ سال با بودنش کنارم و حضورش اثبات کرده شجاعتش را.
آنکس که خود را پنهان می کند شما هستید که خود را در گوشه تنگ اتاقک اجرای احکام اوین محبوس کرده اید و شجاعت روبرو شدن با مرا ندارید و دخترم را به چالش می کشید.

برای من که خانواده ام به تمامی درخون غلطیده اند، جایی برای دروغ نمانده. دروغ گفتن از آن شماست. از جنس شماست. شمایید که برای حفظ قدرت و مقام متوسل به هر دروغ و نیرنگ و حیله و ظلم می شوید.

مریم اکبری منفرد
زندان اوین”
لازم به توضیح است مریم اکبری منفرد در دی ماه سال ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورای ۸۸ بازداشت شد، در ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ و توسط صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام این زندانی سیاسی محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران است. اتهامی که او آن را وارد ندانسته بود.
مریم اکبری منفرد که در زندان رجائی شهر طی دوران محکومیت می کرد، در اردیبهشت ۹۰ به همراه ۸ زن زندانی دیگر به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او در آنجا و پس از اعتراض به شرایط زندان و نوشتن نامه های متعدد به مراجع تقلید، مسئولان نظام و احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به بند زنان زندان اوین منتقل شد و تا امروز در آنجا تحمل محکومیت می کند. دو برادر مریم اکبری منفرد در سالهای ۶۰ و ۶۳ به اتهام ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران توسط دادگاه های انقلاب در ایران اعدام شدند. برادر کوچک او و خواهر دیگرش نیز در سال ۶۷ و موج اعدام زندانیان سیاسی در تابستان آن سال اعدام شدند. اکبری منفرد پیشتر در نامه ای به احمد شهید از قول قاضی صلواتی خطاب به خود گفته بود که: “تو جور خواهر و برادرهایت را می کشی.”

ده روز بی خبری از عماد ملازهی زندانی سیاسی سابق بلوچ

با گذشت ۱۰ روز از بازداشت زندانی سیاسی بلوچ وزارت اطلاعات به وی اجازه تماس با خانواده نمی دهد
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عماد ملازهی که در ۱ آذر ماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود با گذشت ۱۰ روز هنوز اجازه تماس و رابطه با خانواده نیافته است
این زندانی سیاسی سابق بلوچ ۱ آذر پس از سفر به سراوان بازداشت شده و خانواده وی از علت بازداشت مجدد وی اظهار بی اطلاعی کردند.
پیش از این عمادالدین ملازهی به مدت ۵ سال به طور بلاتکلیف در زندان به سر می برد که از این مدت ۱۵ ماه ابتدایی در سلول های انفرادی وزارت اطلاعات زاهدان تحت شکنجه بود.
نامبرده فروردین ماه سال جاری از کلیه اتهامات چون ( حمل و نگهداری سلاح و گروگان گیری) تبرئه و با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بازداشت شایان سعیدی، متخصص هک و امنیت


به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته شایان سعیدی پس از احضار به دادگاه، بازداشت و راهی زندان اوین شد.
از دلایل بازداشت نامبرده اطلاع دقیقی در دست نیست، با اینحال منابع نزدیک به آقای سعیدی به گزارشگر هرانا گفتند “این احتمال وجود دارد نامبرده به خاطر تخلف در فضای مجازی از بابت فعالیت های سابق بازداشت شده باشد”
لازم به یادآوری است، شایان سعیدی بعنوان مهمان در برنامه تلویزیونی و پربیننده “ماه عسل” در ماه رمضان سال جاری حضور پیدا کرده بود. در برنامه مورد اشاره از آقای سعیدی بعنوان متخصص هک و امنیت شبکه یاد شد.

۱۳۹۵ آذر ۹, سه‌شنبه

زندگی کودک فقیر فومنی زیر چادر برفی/ از بی تفاوتی مسئولان تا کمپین های حمایت مردمی


کودک فقیر فومنی
درحالی که سرمای شدید، استان گیلان را درنوردیده و چند روزی است بارش شدید برف و یخبندان موجب تعطیلی برخی از مدارس این استان شده، کودکی تنها آرزویش بازگشت به کلاس درس است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، این کودک که با خانواده اش در گوشلوندان فومن و در چادری محقر زندگی می کند، از داشتن تمام نیاز های اولیه یک زندگی مانند برق، سرویس بهداشتی، غذای گرم و حتی ساده ترین وسایل گرمایشی محروم است.
او که دانش آموز است و مشق هایش را با دستانی کبود شده از سرمای سخت این روزهای فومن می نویسد، آرزو می کند تا با بازگشایی مدارس (که به دلیل یخبندان تعطیل شده اند) حتی برای ساعتی  هم که شده کنار بخاری گرم کلاس بنشیند و به خیالی شیرین فرو برود.
مادر او در تشریح دلیل زندگی این خانواده در این شرایط اسفناک می گوید: شوهرم مریض است و پولی برای اجاره حتی یک اتاق کوچک نداریم و به ناچار و با دادن سفته زمینی را برای برپایی چادر کوچک خود اجاره کرده ایم.
وی افزود:حتی در حالیکه در تأمین یک وعده غذای گرم برای فرزند خود ناتوان هستیم؛ یکسالی است یارانه ما به اشتباه قطع شده است.
او در پاسخ به این سئوال که آیا به کمیته امداد فومن مراجعه کرده اید؛ می گوید: بارها به نهادهای حمایتی شهرستان فومن مراجعه کردیم و حتی مسئولان کمیته امداد از چادر ما بازدید کردند.
وی افزود: آنها (مسئولان کمیته امداد فومن) می گویند اگر زمینی داشتید برای شما خانه می ساختیم!
فاجعه بارتر اینکه مسئولان کمیته امداد فومن علیرغم بازدید از شرایط بحرانی زندگی این خانواده با بارش شدید برف در خانه های گرم خود ماندند و آنان را به فراموشی سپردند تا از ترس یخ زدن در خواب، شب های برفی تا صبح بیدار بمانند و یکدیگر را در آغوش بگیرند!
بی تفاوتی و بی مهری مسئولان نهادهای حمایتی فومن، مردم این شهرستان را اما از شرایط سخت زندگی این خانواده غافل نکرده و حالا با انتشار عکس هایی از چادرمحل زندگی این کودک ۷ ساله،کمپین هایی را برای حمایت از آنان در شبکه های اجتماعی ایجاد شده است.

صدیقه مرادی پس از آزادی: «مصاحبه نکردم ۱۰ سال حکم دادند»




صدیقه مرادی که از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۶۷ ماه «بدون مرخصی» در زندان به سر می برد روز چهارشنبه سوم آذر ماه ۱۳۹۵ با حکم شعبه ۵۳ دادگاه تجدیدنظر تهران از زندان آزاد شد. او پس از آزادی گفت که تنها به دلیل سابقه زندانی بودن اش در دهه ۶۰ و پس از آنکه حاضر به انجام «مصاحبه» یا همان اعترافات اجباری تلویزیونی نشده، نزدیک به ۶ سال را در زندان گذرانده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، صدیقه مرادی پس از آزادی گفت: «روز دادگاه من در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی مقیسه، آقای مجید پورسیف آمده بود او در دهه ۶۰ از زندانیان مصاحبه می گرفت. در دادگاه من گفت که چون شما آن زمان مصاحبه نکرده ای حالا اینجا هستی و باید مصاحبه بکنی. گفتم من در دهه ۶۰ حکم محکومیت ام را گذرانده ام و تمام شده، فعالیت خاصی هم ندارم و کاری نکرده ام که مصاحبه بکنم. اتهام محاربه از طریق هواداری سازمان مجاهدین خلق وارد کردند و ۱۰ سال زندان به من دادند چون حاضر به مصاحبه نشدم.»
خانم مرادی درباره جلسه دادگاه تجدید نظر خود گفت: «حتی ده دقیقه هم نشد قاضی شعبه هم عرض پرونده را که نگاه کرد حکم آزادی مرا صادر کرد و نوشت آزادی بلاقید و شرط. من کاری نکرده بودم که این همه سال زندان ماندم و فقط به خاطر سابقه زندان ام در دهه ۶۰ مرا زندانی کردند و قاضی شعبه هم عرض هم دید که در پرونده هیچ چیزی وجود ندارد. دیوان عالی کشور که اعاده دادرسی را پذیرفته بود حکم توقف حکم مرا هم داده بود اما آزادم نکردند حتی با وثیقه هم نپذیرفتند آزاد شوم تا بررسی مجدد پرونده در شعبه هم عرض. اما به هرحال شعبه ۵۳ حکم ۱۰ سال مرا تبدیل به ۵ سال کرد و با این حکم من خیلی بیش از حکم ام زندان بوده ام.»
صدیقه مرادی که تاکنون سه بار بازداشت و زندانی شده است، گفت سومین باری که زندانی شده برای او سخت تر از زندان های دهه ۶۰ بوده است. او گفت: «آن زمان من مجرد بودم. اما این بار در سال ۹۰ که مرا بازداشت کردند من یک دختر کوچک داشتم و شرایط دخترم سخت بود. همسرم هم بیماری داشت و در تمام این مدت یک روز هم مرخصی ندادند که من حداقل به دخترم برسم. این زندان واقعا سخت تر از زندان های قبل من بود.»
خانم مرادی از وجود دستکم سه زندانی با شرایط مشابه خودش در بند اوین زندان اوین خبر داد و گف: «حالا آمده ام بیرون ولی هنوز در حال و هوای بند زنان زندان اوین هستم. در این بند سه زندانی سیاسی هستند که دقیقا پرونده شان مثل پرونده من است و حالا که پرونده من حکم آزادی داده اند پرونده آنها هم باید رسیدگی و حکم آزادی بدهند. مریم اکبری منفرد، ریحانه حاج ابراهیم و بهناز ذاکری هر سه نفر درخواست اعاده دادرسی داده اند و با درخواست آنها موافقت شده. مریم سه دختر دارد. بهناز ذاکری هم که وضعیت خوبی ندارد، بیمار است و توان زندان هم ندارد. امیدوار هستم هرچه زودتر پرونده های آنها را هم بررسی کنند و همه آزاد شوند. آنها دقیقا در شرایطی هستند که من بودم.»
صدیقه مرادی پیشتر در نامه ای اعلام کرده بود که شاهد اعدام های زندانیان در دهه ۶۰ بوده است. او از سازمان های حقوق بشری خواسته بود که «به‌خاطر حقوق ازدست‌رفته انسانهایی که بی‌گناه در سال۶۷ اعدام شده‌اند، با مسببین این قتل‌‌عام برخورد قانونی داشته باشند و تا رسیدن به نتیجه نهایی دست از پیگیری برندارند.»
خانم مرادی در سالهای ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ دو بار به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق زندانی شده بود. مهدی خواص، همسر صدیقه مرادی قبلا به گفته بود که همسرش را «اولین بار ۲۷ خرداد ۱۳۶۰ را بازداشت کردند. آن زمان یک دانش آموز دبیرستانی و هوادار سازمان مجاهدین خلق بود. مدتی بعد آزاد شد اما در سال ۱۳۶۴ باز هم او را دستگیر کردند و این بار ۴ سال زندانی بود و در سال ۱۳۶۸ از زندان آزاد شد. الان ۵۶ سال دارد و در سال ۱۳۹۰ که آمدند خانه ما و او را با خودشان بردند هیچ فعالیتی نداشت. خانه دار بود و فقط با هم بندهای سابق خود در دهه ۶۰ و خانواده های شان در ایران رفت و آمد داشت در دادگاه هم قاضی مقیسه گفت که جرم همین رفت و آمدها است و همین را کردند محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق و براساس ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی به او حکم دادند.»
صدیقه مرادی در فاصله روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ که در منزل مسکونی خود بازداشت شده بود تا روز چهارشنبه سوم آذرماه ۱۳۹۵ که از زندان آزاد شد از «مرخصی» محروم بود. بعد از ۵ سال و نیم اما دیوان عالی کشور با تقاضای اعاده دادرسی او موافقت کرد و پرونده را به شعبه ۵۳ دادگاه تجدیدنظر فرستاد و سرانجام روز چهارشنبه شوم آذر ۱۳۹۵ دادگاه رسیدگی به پرونده این زندانی سیاسی در شعبه ۵۳ دادگاه تجدیدنظر تهران برگزار و در نهایت حکم آزادی او صادر شد..

برگزاری دادگاه برای محمدعلی طاهری جهت رسیدگی به اتهام “محاربه”




محمود علیزاده طباطبایی از تشکیل پرونده جدید برای محمدعلی طاهری و برگزاری دادگاه برای وی در تاریخ ششم آذرماه به ریاست قاضی احمدزاده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی خبر داد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری، ضمن تأیید برپایی دادگاه مجدد برای محمدعلی طاهری در روز شنبه ۶ آذرماه گفته است: «دیوان عالی کشور در مورد افساد فی الارض حکم برائت داده است و منتفی کردند، الان مجدداً آمده‌اند محاربه را مطرح کرده‌اند؛ ولی محاربه به‌صراحت قانون شخص باید فعالیت مسلحانه برای براندازی داشته باشد، و هیچ دلیلی برای هیچ‌گونه فعالیتی برای براندازی در پرونده موجود نیست. به همین دلیل من معتقدم که ما در همین مرحله می‌توانیم به یک تصمیم خوبی برسیم.»
محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و پس اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری در پرونده‌ای متهم به “افساد فی‌الارض” و “سبّ النبی” شد و از آزادی وی ممانعت به عمل آمد. پس صدور قرار منع تعقیب برای این اتهامات، وی هم‌اکنون در پرونده‌ی جدیدی با اتهام “محاربه” روبه‌رو می‌باشد.
گفتنی است که این زندانی عقیدتی در اعتراض به بلاتکلیفی خود در هفته‌های گذشته اقدام به اعتصاب غذا کرده است. وکیل وی در مورد وضعیت اعتصاب غذای موکلش گفته: «من در این رابطه اظهارنظری نمی‌کنم.»
بنیان‌گذار عرفان حلقه در چهل روز گذشته از حق ملاقات وتماس با خانواده محروم بوده است.
محمدعلی طاهری، مؤسس «عرفان حلقه»، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد. آقای طاهری چندین کتاب نوشته که از سوی وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند و همچنین چند دوره کلاس در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طب مکمل داشته است. دانشگاه طب سنتی ارمنستان در اردیبهشت سال ۱۳۹۰، به محمدعلی طاهری دکترای افتخاری اعطا کرد.
او در سال ۱۳۸۹ برای اولین‌بار به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و برای ۶۷ روز در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت. او پس‌ از آن با قرار وثیقه آزاد شد اما مجدداً در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام و رابطه نامشروع به دلیل «تماس با مچ دست‌ زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی»، دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع، توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیرمجاز عناوین علمی ـ پزشکی جمعاً به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.
اما آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجدداً برای اتهام مفسد فی‌الارض که قبلاً در پرونده‌اش بررسی‌ شده بود بازجویی شد. دادگاه او در اسفندماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد و درنهایت در خردادماه سال ۱۳۹۴ به اتهام فساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد. با اعتراض وکلای آقای طاهری، پرونده او برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
خواهر محمدعلی طاهری اظهار کرده بود حکم اعدام او از سوی شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور لغو شده و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب فرستاده‌ شده است.
وی ادامه داد: آقای سعید خلیلی، وکیل برادرم به دیوان مراجعه کرده بودند و حکم لغو حکم اعدام او را شخصاً دیده است.

مرگ خاموش همسرم؛ نامه گلرخ ایرایی به آرش صادقی و نهادهای بین المللی






مرگ خاموش همسرم؛ نامه گلرخ ایرایی به آرش صادقی و نهادهای بین المللی

خبرگزاری هرانا – گلرخ ابراهیمی ایرایی زندانی بند نسوان زندان اوین، نامه ای سرگشاده خطاب به همسرش آرش صادقی و همچنین نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نوشته است. خانم ایرایی در این نامه از همسرش که در سی‌ششمین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد خواسته است تا “زنده بماند”. وی همچنین با ارایه توضیحاتی در مورد علت اعتصاب غذای همسرش از مجامع بین المللی خواسته است تا نسبت به «مرگ خاموش» همسرش سکوت نکنند.

متن کامل این نامه را به نقل از هرانا در ادامه بخوانید؛

“آزادگان، سرفرازان تاریخ اند و آن‌چیزی که هرگز به بند کشیده نمی‌شود آزادگی‌ست.
در میان حجم سختی که قصد فرسودن‌مان را دارد، روز به روز مقاوم‌تر می‌شویم و با هر دم و بازدم، گامی بیشتر به فردایی که برای آمدنش، بی‌هم بودن را تاب می آوریم، نزدیک می‌شویم.
کمی آنسو تر از منی، پشت همین دیوار های آجری و شاید این روزها با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنی و من بی‌خبر از حال تو.
عشقت را در تار و پود وجودم مرور می‌کنم و بیش از پیش به این باور می‌رسم که تو از سربلندترین‌هایی.
می‌دانم بی‌عدالتی ای که در حق‌مان روا شده را با در دست گرفتن جانت فریاد می‌کنی. فردایی که بی‌تاب آمدنش هستیم از راه خواهد رسید.
باید بمانی تا طلوع صبح آزادی را در کنار پرچم افراشته‌اش، به شوق نظاره کنیم.
استقامتت ستودنیست آرش جانم.
باید بمانی که جان عزیزت را بیش از لمس آزادی عاشقم.
همراه همیشگی‌ات گلرخ

خطاب به نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعتصاب غذای همسرم آرش صادقی و علیرغم وخامت حال ایشان که چندین بار دچار خونریزی معده شده و طبق اعلام بهداری زندان فشارش ۸ روی ۴ است، همچنان بدون واکنشی از جانب مسئولین و بدون پیگیری خاصی رها شده است.
اعتراض همسرم به روند پروند سازی هایی است که در مورد بازداشت من در ۲-الف سپاه توسط بازجویان قرارگاه ثارالله انجام گرفته است. پرونده وهم انگیزی که هدف از تشکیل آن تحت فشار قرار دادن همسرم بوده و بدون هیچ گونه ادله و مستنداتی تشکیل و منجر به ۶ سال حکم برای من گردید.
همسرم نیز که محکوم به ۱۹ سال حبس است به خاطر بی توجهی مسئولین به این حجم سنگین پرونده سازی ناچار به اعتصاب غذا شده.
هم اکنون نیز با وجود اینکه از جانب دادستانی اعلام شده به تخلف صورت گرفته در پرونده من آگاه هستند، اما آنچه مشخص است این است که دادستانی در برابر ارگان بازداشت کننده توانایی بروز واکنش نداشته و قوه قضاییه نیز که بارها اعلام کرده کاملا مستقل عمل می کند، تاکنون هیچ واکنشی به تخلفات صورت گرفته نشان نداده است.
در این روزها که همسرم به شدت دچار افت فشار شده و با مرگ دست و پنجه نرم می کند، مسئولیت جان و سلامت وی به عهده رئیس قوه قضاییه و دادستانی کل کشور و ارگان بازداشت کننده (سپاه) است.
از کلیه نهادهای حقوق بشری تقاضامندم در برابر مرگ خاموش همسرم واکنش نشان داده و مانع از بروز اتفاقی بی بازگشت شوند.
گلرخ ابراهیمی ایرایی (همسر آرش صادقی)
بند نسوان زندان اوین”

۱۳۹۵ آذر ۸, دوشنبه

«حاشیه‌نشینان چابهار بدترین وضع زندگی در ایران را دارند»

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری پس از بازدید از مناطق حاشیه‌نشینی چابهار گفت در هیچ نقطه‌ای از ایران چنین وضع بد زندگی را ندیده است.
به‌گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایرنا، ابوالفضل رضوی گفت: «حاشیه‌نشیان چابهار بدون امکانات رفاهی روزگار سختی را می‌گذرانند به‌طوری که مشاهده وضع اسفبار هزاران نفر ساکن این منطقه بدترین شکل زندگی روستایی را در ذهن تداعی می‌کند.»
او که پس از بازدید از مناطق حاشیه‌نشینی چابهار در جمع رؤسای شوراهای استان‌ها و شهرهای کشور سخن می‌گفت، افزود: «با وجود سفرهای متعدد به نقاط مختلف کشور هنوز در هیچ نقطه‌ای وضع بد زندگی خانوارها را به‌مانند مناطق حاشیه‌نشین چابهار مشاهده نکرده‌ام.»
چابهار با بیش از ۵۰‌ هزار نفر حاشیه‌نشین یکی از مناطقی است که در مقایسه با جمعیت خود بیش‌ترین شمار حاشیه‌نشینی در کشور را دارد و حتی جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی آن از جمعیت حاشیه‌نشینی مراکز برخی استان‌ها بیش‌تر است.
رضوی گفت: «از چند نوجوان حاشیه‌نشین چابهار سئوال کردم که در آینده می‌خواهید چه کاره شوید؛ متأسفانه به دلیل مشکلات فراوان، هیچ آرزویی نداشتند.»
در این نشست، احمدعلی موهبتی، فرماندار چابهار نیز سخن گفت. او ۶۳ درصد جمعیت شهری چابهار را حاشیه‌نشین خواند و گفت «[آن‌ها] بدترین وضع زندگی را بدون برق، فضای آموزشی و آب دارند».
موهبتی افزود: «چابهار بدترین وضع بهداشتی را در سال‌های گذشته داشته است؛ به‌طوری که بیشترین مرگ مادران باردار از چابهار بوده است.»
به‌گفته فرماندار چابهار، آموزش و پرورش این شهر از نظر نیروی انسانی با مشکلات جدی و کمبود حدود ۹۰۰ معلم مواجه است و هر معلم در کلاس به‌طور متوسط آموزش و تربیت ۳۸ دانش‌آموز را برعهده دارد و کلاس‌های درس در زمینه امکانات سرمایشی و گرمایشی، میز و نیمکت با مشکلات جدی مواجه هستند.
در زمینه شاخص‌های فضای آموزشی نیز بدترین وضع در چابهار دیده می‌شود که این فضا به‌ازای هر دانش‌آموز ۴۸ سانتی‌متر مربع است.
مشکل آب نیز یکی از مشکلات اساسی سیستان و بلوچستان و به‌ویژه چابهار است. فرماندار چابهار می‌گوید: «با وجود همجواری با آب‌های اقیانوسی، روزانه ۱۵ لیتر آب با تانکرهای آبرسانی سیار در مناطق روستایی برای هر نفر توزیع می‌شود که این امر خیلی دردناک و غیرقابل باور است.»
نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای استان سیستان و بلوچستان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.
چابهار ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

۱۳۹۵ آذر ۷, یکشنبه

جدیدترین لیست زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج


 گزارش پیش رو حاوی اطلاعات مربوط به ۶۹ زندانی سیاسی و امنیتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج بعنوان جدیدترین بروز رسانی درباره زندانیان عقیدتی این زندان است. در این گزارش علاوه بر مشخصات، شرح مختصر و اتهامات زندانیان نیز بروزرسانی شده است.
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیش از یک دهه است به دیده بانی وضعیت زندانیان عقیدتی در زندانهای ایران می پردازد، در این بین انتشار و بروزرسانی آخرین وضعیت زندانیان عقیدتی جزوی از برنامه کاری مستمر این نهاد بوده است.
آنچه در پی می آید جدیدترین لیست از زندانیان عقیدتی و امنیتی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر بعنوان شناخته شده ترین محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی (در کنار بند زندانیان سنی مذهب) است.
در حال حاضر ۶۹ زندانی با اتهامات سیاسی، عقیدتی و امنیتی در بند ۴ سالن ۱۲ زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند.
لیست این زندانیان با اطلاعات پرونده آنها به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
اتهام: تبلیغ مسیحیت
حکم: ۵ سال حبس / شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، قاضی مقیسه.
توضیحات: از سال ۹۲ در زندان است و منتظر تشکیل دادگاه تجدید نظر.
اتهامات: بغی از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق، توهین به رهبری و اخلال در نظم عمومی.
حکم: ۱۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق
توضیحات: ۵۳ ساله، بیمار و  از سال ۸۸ در زندان است و سابقه حبس در دهه ۶۰ را نیز دارد.
اتهام: ارتباط با انجمن پادشاهی ایران
حکم: ۱۵ سال حبس
توضیحات: از اردیهشت ۸۸ در زندان است.
اتهام: هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران
حکم: ۵ سال حبس
توضیحات: ۶۲ ساله، بیمار و از سال ۹۱ در زندان است، از جمله زندانیان سابق دهه ۶۰ است.
اتهام: هواداری از سازمان مجاهدین خلق
حکم: حبس ابد
توضیحات: دارای بیماری فلبی و از سال ۷۹ در زندان است.
اتهام: فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی
حکم: ۳ سال حبس توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: شهروند بهایی و از سال ۹۵ در زندان است.
۷- امیر قاضیانی
اتهام: جاسوسی
حکم: نامعلوم
توضیحات: از پرسنل سابق ارتش است
۸- ایرج حاتمی
اتهام: همکاری با دولت خارجی
حکم: ۱۰ سال حبس
توضیحات: از پرسنل نظامی است که از سال ۸۹ در زندان است.
اتهام: تبلیغ علیه نظام و عضویت در یک تشکل مدافع حقوق بشر
حکم: ۵ سال حبس توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه.
توضیحات: شهروند بهایی و مدافع حق تحصیل که از سال ۹۱ در زندان است.
اتهام: جاسوسی
حکم: ۲۰ سال حبس
توضیحات: تبعه ترکمنستان و از سال ۸۸ در زندان است.
اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، قاضی مقیسه
توضیحات: از رهبران جامعه بهایی که از سال ۸۷ در زندان و محروم از مرخصی است.
۱۲- بهزاد ترحمی
اتهام: اهمکاری با دول خارجی
حکم: ۵ سال حبس
توضیحات: از سال ۹۰ در زندان است.
اتهام: تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری
حکم: سه سال حبس
توضیحات: از سال ۹۵ در زندان است.
اتهامات: تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است. پدر این شهروند با نام «امیر هوشنگ (شاپور) مرکزی» در مهرماه سال ۶۳ در زندان اوین اعدام شد. مادر وی نیز با نام «پریچهر آزاده» در همان سال‌ها به مدت ۵ سال در زندان اوین متحمل حبس شده است.
اتهام: ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی
حکم:  ۱۷ سال زندان، تبعید به زندان رجایی شهر کرج و ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی /شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، قاضی صلواتی
توضیحات: از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ که از سال ۸۶ در زندان است.
اتهام: هواداری از انجمن پادشاهی
حکم: ۱۵ سال حبس
توضیحات: از سال ۸۸ در زندان است و در حال حاضر در مرخصی /از اوایل تابستان در مرخصی است.
اتهام: اجتماع و تبانی از طریق همکاری در دانشگاه مجازی بهاییان ایران موسوم به موسسه علمی آزاد
حکم: ۵ سال حبس
توضیحات: از سال ۹۴ در زندان است. همسر وی آزیتا رفیع زاده با اتهام مشابه با محکومیت ۴ سال حبس در زندان اوین نگهداری می شود.
۱۸- جابر عابدینی
اتهام: همکاری با دول خارجی
حکم: ۴ سال حبس
توضیحات: از پرسنل سابق نظامی که سال ۹۳ در زندان است.
اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از رهبران جامعه بهایی ایران که علیرغم بیماری از سال ۸۷ در زندان است.
اتهام: همکاری با دولت خارجی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، قاضی صلواتی
توضیحات: از سال ۸۷ در زندان است.
اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق
حکم: ۵ سال حبس
توضحیات: از سال ۹۰ در زندان است
اتهام: محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق
حکم: ۱۵ سال حبس
توضیحات: همسر وی فاطمه مثنی نیز با اتهام و حکم مشابه در زندان اوین نگهداری می شود
اتهام: محاربه و فساد فى الارض
حکم: حبس ابد، شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز
توضیحات: دو برادر وی اعدام شدند و از سال ۸۴ در زندان است.
اتهام : جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم
حکم: ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی
توضیحات: دانشجوی بورسیه دانشگاه لی‌یژ بلژیک، از سال ۹۲ در زندان است.
۲۵- حمید معتمدی نیا
اتهامات: عضویت در نهضت آزادی ایران، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام
حکم: ۵ سال حبس
توضیحات: در مرخصی متصل به آزادی است.
اتهام؛ محاربه ازطریق عصوبت در حزب دموکرات کردستان
حکم: حبس ابد
توضیحات: از سال ۷۹ بدون مرخصی در زندان است.
اتهام: هواپیماربایی و اخلال در امنیت پرواز
حکم: حبس ابد
توضیحات: از سال ۷۹ بدون مرخصی در زندان است.
اتهام: هواپیماربایی و اخلال در امنیت پرواز
حکم: حبس ابد
توضیحات: از سال ۷۹ بدون مرخصی در زندان است.
اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق
حکم: پنج سال و شش ماه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است. خواهر او مریم اکبری منفرد نیز در زندان اوین نگهداری می شود. وی سابقه بازداشت در دهه ۶۰ را نیز دارد و ۴ تن از اعضای خانواده ی وی به نامهای علیرضا ۲۰ساله، غلامرضا ۲۶ساله در سالهای ۶۰ و ۶۴ و هم چنین رقیه ۳۰ساله و عبدالرضا ۲۳ساله در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ اعدام شدند.
اتهام: محاربه از طریق عضویت در کومله و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان
حکم: اعدام، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران – صلواتی
توضیحات: از سال ۸۷ در زندان است.
اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبرى و نشر اکاذیب در فضاى مجازى
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب- مقیسه
توضیحات: از سال ۹۳ در زندان است.
اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از رهبران جامعه بهایی ایران که علیرغم بیماری از سال ۸۷ در زندان است.
اتهام: اﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، صلواتی
توضیحات: از سال ۹۳ در زندان است.
اتها: محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق
حکم: حبس ابد
توضیحات: از سال ۷۹ بدون مرخصی در زندان است.
اتهامات: تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است.
۳۶- سیف الله سگانی
اتهامات: جاسوسی / حمل مواد مخدر در زندان
حکم: ۱۲سال به دلیل اتهامات امنیتی و ۱۵ سال حبس به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر
توضیحات: از ۱۳ سال پیش در زندان است.
اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق
حکم: ۵ سال حبس تعزیری
توضیحات: یکسال در سلول انفرادی به سر بده و از سال ۹۲ در زندان است.
اتهام: تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی از طریق عضویت در تشکیلات بهایی
حکم: سه سال حبس
توضیحات: پدر و مادر وی نیز در زندان به سر می برند.
اتهام: تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی از طریق عضویت در تشکیلات بهایی
حکم: چهار سال حبس
توضیحات: از سال ۹۳ در زندان است.
اتهام: هواپیماربایی و اخلال در امنیت پرواز
حکم: حبس ابد
توضیحات: از ۱۶ سال پیش در زندان است.
اتهامات: محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران
حکم: ۱۰ سال حبس
توضیحات: از سال ۸۷ در زندان است.
اتهامات: محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران
حکم: ۱۰ سال حبس
توضیحات: از سال ۸۵ در زندان است.
اتهامات: تبلیغ علیه نظام، تشکیل و اداره تشکیلات غیرقانونی بهایی و عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی
حکم: ۱۱ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است. همسر و فرزند او نیز در حال گذراندن حبس هستند.
اتهام توهین به مقدسات
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، قاضی احمد زاده
توضیحات: از سال ۹۴ در زندان است
اتهامات: عضویت فعال در تشکیلات بهایی، اقدام به ایجاد و راه اندازی یک برنامه کامپیوتری و پشتیبانی فنی دانشگاه بهاییان
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است. پدر او به اتهام مشابهی در سال ۷۱ اعدام شد.
اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از رهبران جامعه بهایی ایران که علیرغم بیماری از سال ۸۷ در زندان است / از اوایل تابستان در مرخصی درمانی است.
اتهام: محاربه از طریق هوادارى از سازمان مجاهدین خلق، تبلیغ علیه نظام
حکم: ۴ سال حبس بعلاوه یکسال حبس طی دو پرونده جداگانه
توضیحات: از سال ۹۰ در زندان است.  تا پیش از تشکیل پرونده جدید قرار بود فروردین ماه سال ١٣٩۴ با حکم چهار سال حبس آزاد شود. نامبرده سپس بصورت غیابی در پرونده ای جدید توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام از درون زندان محکوم شد.
اتهام : محاربه ازطریقعضویت درحزب دموکرات کردستان
حکم: حبس ابد
توضیحات: از سال ۷۸ بدون مرخصی در زندان است
اتهامات تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: بیمار قلبی و از سال ۹۳ در زندان است.
اتهام: تبلیغ آیین بهایی و مشارکت در اداره تشکیلات بهایی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: زندانی بیمار و از سال ۹۱ در زندان است. این شهروند بهایی در سال ۱۳۶۲ (در سن ۲۴ سالگی) نیز دستگیر و به ۶ سال حبس محکوم شده بود. وی به دلیل شرایط نامساعد زندان پیشین مبتلا به بیماری های گوارشی است.
اتهامات تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است.
اتهام: هواپیماربایی و اخلال در امنیت پرواز
حکم: حبس ابد
توضیحات: از ۱۶ سال پیش در زندان است.
۵۳- فرید آزموده
اتهام: همکاری به دول خارجی
حکم: ۵ سال حبس
توضیحات: از پرسنل سابق نظامی که از سال ۹۰ در زندان است.
اتهامات تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: برادر کوچکتر فرهاد فهندژ، دیگر زندانی بهایی که  از سال ۹۱ در زندان است.
اتهام: اجتماع و تبانی از طریق راه اندازی و مشارکت در اداره دانشگاه انلاین بهاییان
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است / از اوایل تابستان در مرخصی درمانی است.
اتهام همکاری با حزب بعث عراق
حکم: حبس ابد
توضیحات: شهروند تبعه عراق، از  سال ۷۴ در زندان های ایران بوده، تاکنون ۲۰ بار در زندان مورد عمل جراحی قرار گرفته است
اتهامات تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است.
اتهامات تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهائی
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است.
اتهام: اجتماع و تبانی از طریق تدریس در  دانشگاه انلاین بهاییان
حکم: ۵ سال حبس تعزیری و ۹۷ میلیون ریال جریمه نقدی
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است.
اتهام: اقدام علیه امنیت از طریق عضویت در کمیته مرکزی گروه «یئنی‌گاموح»
حکم: ۹ سال
توضیحات: از سال ۹۱ در زندان است.
اتهامات: محاربه از طریق عضویت در کومله و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان
حکم: اعدام، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران – صلواتی
توضیحات: از سال ۸۷ در زندان است.
اتهامات: محاربه و تبلیغ علیه نظام از طریق تغییر مذهب از تشیع به تسنن و تبلیغ مذهب اهل تسنن
حکم: ۱۵ سال حبس،  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران – قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۲ در زندان است.
اتهام: محاربه از طریق عضویت در حزب دموکرات کردستان
حکم: حبس ابد
توضیحات: از سال ۷۳ و بدون مرخصی در زندان است.
۶۴- محمود ناجی
اتهام: همکاری با دول خارجی
حکم: ۱۵ سال حبس
توضیحات: از پرسنل نظامی که از سال ۸۸ در زندان است
اتهامات: توهین به رهبری
حکم: بلاتکلیف از بابت پرونده جدید
توضیحات: علیرغم به پایان رسیدن حکمش، بیش از دوماه است که بدلیل پرونده سازی جدید به اتهام توهین به رهبری در بازداشت موقت است
اتهامات: نشر اکاذیب، تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام، عضویت و همکاری با چندین نهاد مدافع حقوق بشر
حکم: ۵ سال، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس
توضیحات: از موسسان جمعیت مبارزه برای حق تحصیل که از سال ۹۰  در زندان است.
اتهامات: اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی، عضویت و فعالیت موثر در جامعه بهایی و تبلیغ گسترده آن، عضویت و فعالیت موثر در تشکلات مدافع حق تحصیل، سازمانهای مدافع حقوق بشر و  تبلیغ علیه نظام
حکم: ۵ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران –  قاضی مقیسه
توضیحات: از سال ۹۴ در زندان است.
اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
حکم: ۱۰ سال حبس، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه
توضیحات: از رهبران جامعه بهایی ایران که از سال ۸۷ در زندان است.
اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
حکم: اعدام، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب – قاضی مقیسه
توضیحات: از رهبران جامعه بهایی ایران که از سال ۸۹ در زندان است.
تصاویری از زندانیان سیاسی و امنیتی زندان رجایی شهر کرج